تاریخ انتشار: دوشنبه 24 شهریور 1399
تولید سلول هایی که از سیستم ایمنی فرار می کنند برای درمان دیابت نوع یک

  تولید سلول هایی که از سیستم ایمنی فرار می کنند برای درمان دیابت نوع یک

محققین پیشرفتی بزرگ در ارائه درمانی بی خطر و موثر برای درمان دیابت نوع یک داشته اند؛ بیماری که بیش از 6/1 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار دارد و سالانه هزینه ای 4/14 میلیارد دلاری را به فرد و دولت تحمیل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشگران انستیتو سالک با استفاده از فناوری سلول های بنیادی، اولین کلاسترهای سلول های پانکراسی تولید کننده انسولین را تولید کرده اند که قادر است از دست سیستم ایمنی فرار کند. این کلاسترهای سلولی پوشش دار در برابر ایمنی توانسته اند بعد از پیوند به مدل موشی دیابت نوع یک، بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی قند خون جانور را کنترل کنند.

دیابت نوع یک مشکلی تقریبا دائمی برای فرد محسوب می شود که مدیریت آن چالش برانگیز است. پیوند جزایر بتای پانکراسی مشتق از یک اهدا کننده می تواند درمان مناسبی برای این مشکل باشد اما فرد نیازمند مصرف طولانی مدت داروهای سرکوب کننده ایمنی است که خود با عوارض جانبی دیگری همراه است. در پژوهش جدید محققین انستیتو سالک یک سوئیچ ژنتیکی موسوم به ERR-gamma را شناسایی کرده اند که می تواند نقش یک توربو شارژ برای سلول های پانکراسی مشتق از سلول های بنیادی را داشته باشد. زمانی که ERR-gamma در سلول ها فعال می شود، سلول های پانکراسی مشتق از سلول های بنیادی انرژی لازم برای انجام عملکرد خود یعنی تولید انسولین را دارا خواهند بود. هم چنین بررسی ها نشان داده است که پروتئین WNT4 قادر به روشن کردن ERR-gamma است و می تواند هدفی برای داروها یا ترکیباتی باشد که این سوئیچ را روشن می سازند و منجر به تولید سلول های انسولین ساز دارای عملکردی می شود که قابلیت پیوند را دارند. هم چنین آن ها نشان دادند که این می توان با القای بیان PD-L1 به عنوان یک بلوک کننده ایمنی در سلول های پانکراسی قابل پیوند، موجبات فرار آن ها از سیستم ایمنی را فراهم آورد.

برای این که این سلول ها قابل کاربرد برای کارآزمایی های بالینی باشند نیاز به مطالعات بیشتری است اما این مطالعه نوید بخش آینده ای روشن در درمان دیابت است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه