تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 مهر 1399
تولید شبکیه های انسانی دارای عملکرد در آزمایشگاه

  تولید شبکیه های انسانی دارای عملکرد در آزمایشگاه

محققین توانسته اند مدل های مناسبی از شبکیه انسانی را در ظروف کشت آزمایشگاهی تولید کنند که می توانند اطلاعاتی در مورد انواع خاص سلول ها که تحت تاثیر بیماری های ژنتیکی چشم قرار می گیرند ارائه دهند. این مدل می تواند به ایجاد درمان های جدید برای بیماری های چشمی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شبکیه بخشی از چشم است که اطلاعات بینایی را دریافت کرده و سازماندهی می کند. این بخش شامل میلیون ها سلول حس کننده نور و اعصاب است و پنج لایه مختلف دارد که در مجموع سیگنال های بینایی دریافتی را به مغز می فرستند.

در این پژوهش جدید محققین در انستیتو چشم بازل سوئیس توانسته اند با استفاده از سلول های بنیادی پرتوانی که آن ها را برای تشکیل ساختار پنج لایه شبکیه تحریک و القا شده بودند، ارگانوئیدهای شبکیه انسانی را تولید کنند. این ارگانوئیدهای بالغ قادر به حس کردن نور در لایه های سطحی شان بودند و در ادامه پالس های بینایی را از طریق سیناپس هایی که با لایه های سلولی داخلی تر داشتند منتقل کردند. نکته بارز این مطالعه ، ارائه روشی برای تولید ارگانوئیدهای بسیار یکدست بوده است که می توانند به ابزاری برای محققین زمینه های مختلف چشم پزشکی تبدیل شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه