تاریخ انتشار: یکشنبه 04 دی 1390
تولید ماتریکس کنترل کننده تمایز سلول های بنیادی

  تولید ماتریکس کنترل کننده تمایز سلول های بنیادی

موسسه ملی علوم مواد در ژاپن موفق به تولید ماتریکسی برای کنترل تمایز سلول های بنیادی در طب ترمیمی شده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از physorg، به منظور تحقق بخشیدن به طب ترمیمی ، القای تمایز سلول های بنیادی به انواع سلول های خاص برای بازسازی بافت ها یا اندام های مورد نظر برای درمان بیماری ها لازم است.
تکنیکی برای کنترل تمایز سلول های بنیادی مهم ترین جنبه این روند است. بنابراین برای چنین تکنیکی، در حال حاضر توجهات زیادی به نقش ماتریکس خارج سلولی (ECM) که در اطراف سلول های بدن  قرار داشته و تمایز سلول های بنیادی را تحت تاثیر قرارمی دهد، معطوف شده است. با این حال ، ساخت ECM که بتواند نقش ماتریکس درون سلولی را تقلید کند دشواراست ، زیرا ECM اطراف سلول های درحال تمایز بسیار پیچیده و درمراحل متفاوت تمایز ساختاری متغیر دارد.
در این مطالعه ، تیم تحقیقاتی موفق به ساخت دو نوع  ماتریکس شد که بطور پویا تغییرات  ECM  را طی تمایزسلول های بنیادی تقلید می کند. آنها "ماتریکس مقلد استخوان زایی" و "ماتریکس مقلد چربی زایی " هستند که نقش ECM را در تبدیل سلول های بنیادی مزانشیمی به سلول های استخوانی و سلول های چربی تقلید می کنند. با استفاده ازاین دو نوع " ماتریکس مقلد تکوین بافت "  این پژوهشگران موفق به  کنترل تمایز استخوان زایی و چربی زایی از سلول های بنیادی مزانشیمی شده اند. این نتایج نشان می دهد که ECM نقش مهمی در کنترل تعادل استخوان زایی و چربی زایی از سلول های بنیادی مزانشیمی دارد.
در آینده انتظار می رود که این ماتریس مقلد تکوین بافت ، نقش کلیدی درمطالعاتی با هدف تاثیر ECM بر تمایز سلولهای iPS ، سلول های بنیادی جنینی و دیگرسلول های بنیادی در طب ترمیمی داشته باشد . این ماتریکس ها همچنین در روشن کردن مکانیسم بیماری پوکی استخوان ، که ممکن است ناشی از عدم تعادل در تمایز استخوان زایی و چربی زایی باشد مفید خواهد بود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه