تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 آبان 1396
تولید مدل های مغز استخوان برای مطالعه بیماری های خونی و عضلانی اسکلتی

  تولید مدل های مغز استخوان برای مطالعه بیماری های خونی و عضلانی اسکلتی

دکتر کورنلیا لی تدیک و همکارانش در انستیتو کارلسروهه، بودجه ای 1.5 یورویی را در قالب پروژه ای تحت عنوان" bloodANDbone " دریافت کرده اند و قصد دارند طی این پروژه پنج ساله، مدلی از مغز استخوان را برای مطالعه بیماری های خونی و عضلانی اسکلتی تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، هم خون و هم استخوان انسان پتانسیل بازسازی دارند. این ظرفیت مربوط به سلول های بنیادی چند توانی است که قادر به تمایز به انواع سلول ها هستند: سلول های بنیادی خون ساز و سلول های بنیادی مزانشیمی. هر دو نوع این سلول های بنیادی در مغز استخوان انسان وجود دارند. در مورد بسیاری از بیماری های خونی و عضلانی اسکلتی، پتانسیل بازسازی کنندگی خون استخوان مختل می شود و ترمیم این بافت ها به کمک سلول های بنیادی می تواند کلیدی برای درمان این بیماری ها باشد.

مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی خونی تحت تاثیر ریز محیط طبیعی یا نیچ شان در مغز استخوان قرار دارند. با این حال، اثر متقابل، یعنی اثر سلول های بنیادی خون ساز روی مغز استخوان و سیستم استخوان ساز به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. تنها مطالعه رابطه و برهمکنش دو طرفه بین خون و استخوان است که به محققین اجازه درک پتانسیل بازسازی کنندگی این سلول های بنیادی را خواهد داد و منجر به شناسایی روش های درمانی جدید می شود.

در این پروژه محققین، مدل آزمایشگاهی از مغز استخوان انسانی را برای مطالعه شروع و تکوین بیماری های خونی و اسکلتی عضلانی مانند لوکمیا، مولتیپل میلوما و متاستاز استخوانی ارائه کرده اند. این مدل شامل یک زیست ماده متخلخل بارگیری شده با سلول ها است که ویژگی های فیزیکی، بیوشیمیایی و زیستی مشابه با مغز استخوان دارد. به کمک این مدل، محققین قادر خواهند بود پتانسیل بازسازی کنندگی مغز استخوان را بررسی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه