تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 مهر 1397
تولید مغز های آزمایشگاهی بهتر با سرعت بیشتر و قیمت کمتر

  تولید مغز های آزمایشگاهی بهتر با سرعت بیشتر و قیمت کمتر

محققین دانشگاه کالیفرنیا روش سریع و مقرون به صرفه ای را برای تولید ارگانوئیدهای قشری مغز به طور مستقیم از سلول های اولیه انسانی ایجاد کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات آزمایشگاهی که به عملکرد مغز انسانی در حال تکوین پرداخته باشند، محدود هستند. مطالعه جنین های زنده نیز هم با نگرانی های اخلاقی همراه است و هم این که مغز ذات شکننده و آسیب پذیری دارد که مطالعه آن در شرایط طبیعی را بسیار مشکل می سازد. مدل های جانوری نیز بیولوژی و عملکرد شناختی مغز را به طور کامل تقلید و شبیه سازی نمی کنند.

در سال های اخیر، تولید ارگانوئیدهای انسانی در شرایط آزمایشگاهی به محققین اجازه داده است عملکردهای زیستی، بیماری ها و درمان ها را به طور واقعی تری مورد بررسی قرار دهند. این ارگانوئیدها، ساختارهای سه بعدی، کوچک و ساده شده ای از اندام واقعی هستند که از سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده بوجود می آیند. در این میان ارگانوئیدهای مغزی، انواع نواحی مغز را شکل می دهند. آن ها نورون هایی را تولید می کنند که دارای عملکرد هستند و می توانند به صورت الکتریکی تهییج شوند. آن ها در سطح بیان ژن نیز، تکوین قشر مغز را تداعی می کنند. در مطالعات متعددی از این ارگانوئیدها استفاده شده است که از جمله آن ها می توان به مطالعه ای اشاره کرد که با استفاده از این ارگانوئیدها و به منظور نحوه اثر ویروس زیکا صورت گرفت و نشان داد که این ویروس چگونه منجر به بروز نقص های تولد می شود.

علی رغم امیدوار کننده بودن و مفید بودن این ارگانوئیدها، تولید آن ها زمان بر و گران قیمت است و نیازمند تولید سلول های iPS از سلول های فیبروبلاستی افراد و سپس تمایز این سلول های بنیادی پرتوان به بافت هدف است. در مطالعه ای جدید، موتری و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا روشی سریع تر و ارزان قیمت تر را برای بازبرنامه ریزی مستقیم سلول های سوماتیک به ارگانوئیدهای قشری ارائه کرده اند. به این منظور آن ها مراحل متعدد فرایند بازبرنامه ریزی و سپس تحریک سلول های بنیادی برای تبدیل شدن به سلول های قشری را به صورت مراحلی فشرده تر و بهینه سازی شده تر در آوردند. نتیجه حاصل تولید ارگانوئیدهای قشری کاملا تکوین یافته از سلول های سوماتیک با حداقل دستکاری بود. تولید موثر، ارزان و سریع این ارگانوئیدهای مغزی اجازه مطالعات تکوینی، مدل سازی بیماری و غربالگری های دارویی به نحو بهتر را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه