تاریخ انتشار: یکشنبه 28 آبان 1396
تولید موفقیت آمیز سلول های شریانی از طریق توالی یابی RNA و ویرایش ژن

  تولید موفقیت آمیز سلول های شریانی از طریق توالی یابی RNA و ویرایش ژن

تیمی از محققین در انستیتو تحقیقاتی Morgridge و دانشگاه ویسکونزین مادیسون روشی ترکیبی را برای تولید موفقیت آمیز سلول های اندوتلیالی شریان ها ارائه کرده اند. استفاده از این سلول ها در شرایط in vivo نیز موفقیت آمیز نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه که در نوع خود اولین محسوب می شود، محققین از تولید موفقیت آمیز سلول های اندوتلیالی با ویژگی ها شریانی خبر داده اند و براین باورند که این سلول ها دارای ارزش بالینی برای مبارزه با بیماری های قلبی عروقی هستند. در این مطالعه محققین توانسته اند از ترکیب توالی یابی RNA در سطح تک سلول و ویرایش ژن CRISPR/Cas9 در تمایز سلول های بنیادی به این سلول های اندوتلیالی استفاده کنند.  علاوه براین، این تیم دریافته اند که برخی از فاکتورهای رشد مانند انسولین مانع از تمایز سلول های بنیادی به سلول های اندوتلیالی شریانی می شوند. استفاده از این سلول ها برای مدل موشی انفارکته میوکاردی نیز نشان داد که نرخ بقا در این موش ها در مقایسه با موش های کنترل(تیمار نشده با سلول های اندوتلیالی)، 83 درصد در برابر 33 درصد  بود که تفاوتی معنادار است.

این مطالعه در قالب پروژه ای صورت گرفته است که حمایت مالی آن را انستیتوملی سلامت بر عهده داشته است و هدف نهایی آن تولید بانک های شریانی برای استفاده در پیوند انسانی است. از آن جایی که قاعدتا منابع سلولی این پروژه را بیشتر سلول های آلوژن تشکیل می دهند و خود با مشکلاتی مانند رد پیوند همراه است و استفاده از سلول های اتولوگ نیز با محدودیت منابع مواجه است، این محققین در صدد هستند که روی بانک کردن سلول های شریانی فوکوس کنند که از جمعیت منحصربفردی از افراد که از نظر ژنتیکی تا حدی موافق هستند، مشتق شده اند.

هدف نهایی این مطالعه بهبود فرایندهای تولید سلولی برای تشکیل شریان های دارای عملکردی است که قابلیت استفاده در جراحی های قلبی عروقی را داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه