تاریخ انتشار: دوشنبه 12 آبان 1399
تولید نسل جدیدی از ارگانوئیدهای روده انسانی بر روی چیپ

  تولید نسل جدیدی از ارگانوئیدهای روده انسانی بر روی چیپ

محققین سوئیسی در EPFL، نمونه کوچکی از روده انسان را روی یک چیپ یا تراشه تولید کرده‌اند که شباهت نزدیکی به نحوه شکل‌گیری و ترکیب سلولی روده کوچک دارد. این تراشه می تواند به پیشرفت پزشکی شخصی‌ و غربالگری های دارویی کمک کند و حتی راه را برای تولید بافت‌ها و اندام‌های جدید در آزمایشگاه‌ها هموار سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای به وجود آوردن ارگانوئیدها معمولا از سلول‌هایی استفاده می‌شود تا بافت‌ها و اندام‌های جدید را شکل دهند اما روش‌های کنونی در تقلید از بافت‌های طبیعی انسان با محدودیت‌هایی رو به رو هستند و پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که چگونه به کنترل و هدایت حرکت و رشد سلول‌ها بپردازند.  

پژوهشگران موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان(EPFL) در جدیدترین تلاش خود، از یک قالب استفاده کردند که با کمک لیزر درون هیدروژل و در یک کانال میکروفلوئیدیک ایجاد شده و می‌تواند سلول‌های بنیادی را برای داشتن آرایش بافتی مناسب شبیه به روده کوچک هدایت کند. قالب هیدروژل، ساختارهایی مشابه ساختارهای موجود در روده به وجود می‌آورد. پژوهشگران در کمال شگفتی مشاهده کردند که سلول‌ها به محض رسیدن به ساختارهای ایجاد شده، بدون نیاز به راهنمایی به سازمان‌دهی خود پرداختند و به سلول‌هایی تبدیل شدند که در قسمت‌های خاصی از روده یافت می‌شوند. شکل و ترکیب هیدروژل کافی بود که سلول‌ها را ارتقا دهد تا مانند سلول‌های روده عمل کنند. به نظر می‌رسد هندسه یا ژئومتری هیدروژل با خلل و فرج خود مستقیما رفتار سلول‌های بنیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا بتوانند مانند بافت طبیعی باشند

سیستم میکروفلوئیدیک به ما این امکان را می دهد تا این ارگانوئیدهای روده ای کوچک را ایجاد کنیم و از آن ها برای مطالعات پایه تکوینی، غربالگری های دارویی، مدل سازی بیماری و ... استفاده کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه