تاریخ انتشار: یکشنبه 21 خرداد 1391
تولید واکسنی برای آلزایمر

  تولید واکسنی برای آلزایمر

محققان می گویند واکسنی که مسیر بیماری آلزایمر را خنثی می کند امیدهایی را برای برطرف کردن یک مانع ایمنی کلیدی درآزمایشات انسانی این بیماری ایجاد کرده است
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از MEDICAL XPRESS؛ در یک آزمایش درمقیاس کوچک، مشخص شد که این واکسن ایمن بوده و درخط مقدم دفاعی بدن در برابررسوب پروتئین درمغز که منجر به این بیماری کشنده می شود، عمل می کند. پزشکان سوئدی گزارش نتایج  خود را درنشریه Lancet Neurology به چاپ رسانده و گفتند در حال حاضر راه برای آزمایش های گسترده تر باز است. نمونه اولیه این واکسن ، به نام CAD106، اکتشاف جدیدی از مهندسی واکسن های سنتی است.
در این روش، از پاتوژنی که باعث یک بیماری می شود برای آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی عوامل مهاجم و حمله به آنها استفاده می شود.
عامل مهاجم اصلی در بیماری آلزایمر، یک پروتئین سمی به نام پپتید بتا آمیلوئید است که سبب تجمع پلاک ها در مغز می شود، هرچند عملکرد دقیق آنها همچنان مبهم باقی مانده است.
یک دهه پیش، پزشکان اولین تلاش را درتولید واکسن بتا آمیلوئید ، به نام AN1792 ، آغاز کردند. اما پس ازآنکه شش درصد از داوطلبان مبتلا به مننگوآنسفالیت (التهاب مغز)شدند، آنها مجبور به متوقف کردن درمان درفازسه بالینی شدند. دلیل مورد ظن این بود که AN1792  سبب فعال شدن سلول های سفید خون به نام سلول Tمی شود که به بافت مغز حمله می کند.
درواکسن جدید از قطعه کوچکی از پروتئین که با یک تقویت کننده بنام adjuvant برای جلوگیری از فعال شدن سلول T ترکیب شده است، استفاده شد.
پس ازآزمایشات طولانی در آزمایشگاه، یک تیم به رهبری Winblad Bengt از مرکز تحقیقات بیماری های آلزایمردر موسسه کارولینسکای سوئد ، این واکسن را بر روی 46 داوطلب بین 50 تا 80 سال که مبتلا به  آلزایمر خفیف تا متوسط تشخیص داده شده بودند، آزمایش کردند . 12 نفر نیزدر گروه کنترل بودند که  دارونما دریافت کردند .
این گروه بیش از 52 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند وتا دو سال بعد  نیز این  پیگیری ها ادامه داشت. 82% از بیمارانی که واکسن CAD106 را دریافت کرده بودند، آنتی بادی تولید کردند که نشانه دفاع سیستم ایمنی بدن در برابر این پروتئین خطرناک بود. به طور کلی، نه نفر در طول آزمایش دچاربیماری قلبی شدند ، اما تحقیقات نشان داد این ربطی به مصرف دارو نداشت و هیچ یک از بیمارا علائم مننگوآنسفالیت را نشان ندادند.
محققان این مطالعه می گویند: گام بعدی پس از این فاز 1،انجام یک آزمون بزرگ تر است تا ببینیم با تغییر دوز دارو، این واکسن همچنان کار می کند. حدود 26 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری علاج ناپذیر و رو به پیشرفت آلزایمرمبتلا هستند که مشخصه آن از دست دادن حافظه و زوال عقل می باشد.

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 25 خرداد,1391

فرشته چوبساز

از اطلاع رسانی و مطالب ارسالی متشکرم و منتظر ایملهای بعدی شما هستم.
با تشکر از توجه شما

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه