تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399
جایگزینی تست های جانوری با داربست های سنتتیک سلولی در مطالعات سرطانی

  جایگزینی تست های جانوری با داربست های سنتتیک سلولی در مطالعات سرطانی

محققین دانشگاه میشیگان کشف کرده اند که سلولهای سرطان سینه سه¬گانه منفی داربستهای لانه زنبوری شکل الکتروریسی شده از جنس پلی کاپرولاکتون را برای رشد بیشتر ترجیح می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین ممکن است در آینده با تغییر ماتریس داربست قادر به مهندسی محیط هایی در بدن انسان باشند که در برابر رشد سرطان مقاومت می­کنند. برای تحقیقات سرطان داربستهای سلولی مصنوعی الکتریسی شده نه تنها از سلولهای جانوری سازگارتر هستند ، بلکه پتانسیل جایگزینی در آزمایش بر روی حیوانات را دارند.

 در زمینه تحقیقات سرطانی، فرضیۀ مختل کردن رشد سرطان با تغییر محیطی که سلولهای سرطانی در آن تقسیم می شوند، از توجه زیادی برخوردار بوده است. محققان این تئوری را بر روی حیوانات آزمایش کرده­اند. در ابتدا محققین سعی کردند با تغییر پارامترهایی مانند ولتاژ و نوع حلا داربست های با اشکال مختلف را از پلیمر پلی کاپرو لاکتون تولید کنند. این داربست ها به صورت لانه زنبوری، مشبک و الیاف موازی هم راستا تولید شدند.

دکتر رائو و محققان همکارش از چهار ردۀ سلولی مختلف برای آزمایش اثربخشی داربست های الکتریسی شده روی رفتار سلول های سرطانی  استفاده کردند: 184B5(بافت طبیعی سینه به عنوان کنترل)؛ MCF7( آدنوکارسینومای سینه)؛ MCF10AneoT( رده سلولی پیش بدخیم) و MDA-MB-231( آدنوکارسینومای سه گانه منفی متاستازیک).

نتایج نشان داد که سلول­های سرطان سینه سه­گانه منفی، داربست­های لانه زنبوری را ترجیح می دهند این در حالی است که سلول­های آدنوکارسینوما داربست­های مشبک و سلولهای پیش بدخیم، داربستهای همراستا را ترجیح می دهند. این نشان می دهد که دستکاری ویژگی های محیط می تواند روی رشد و پراکنش سلول های سرطانی اثر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه