تاریخ انتشار: یکشنبه 19 مرداد 1399
جنین ها به ویروس کرونا حساس هستند

  جنین ها به ویروس کرونا حساس هستند

مشخص شده است ژن هایی که در نحوه آلوده شدن سلول ها به وسیله SARS-CoV-2 دخیل هستند در جنین ها و در طی هفته دوم بارداری فعال هستند. این بدین معنی است که جنین ها نیز به COVID-19 حساس هستند و در صورتی که مادر در معرض این ویروس قرار گیرد، شانس بارداری اش نیز کاهش می یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حالی که تصور می شود SARS-CoV-2 منجر به بیماری های تنفسی می شود اما مشخص شده است که این ویروس بسیاری از اندام های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود این اطلاعات،اثر ابتلا به ویروس کرونا روی جنین های اولیه به خوبی مشخص نبوده است.

در مطالعه ای در دانشگاه کمبریج محققین به بررسی اثرات بالقوه SARS-CoV-2 روی سلامت جنینی و موفقیت بارداری پرداختند. آن ها جنین های مرحله پیش از گاسترولاسیون را از نظر الگوی بیان ژن های ACE2(ژن کد کننده گیرنده SARS-CoV-2) و بیان ژن TMPRSS2(کد کننده پروتئازی که اتصال پروتئین اسپایک و SARS-CoV-2 را برش می دهد و موجب تسهیل عفونت می شود) مورد بررسی قرار دادند. ارزیابی ها حاکی از بیان تنهایی و هم زمان این دو ژن در تروفوبلاست، بلاستوسیست و سینسیشیوتروفوبلاست و هیپوبلاست در زمانن لانه گزینی بود. این بخش ها در برقراری برهمکنش بین جنین و مادر و تامین خون(اکسیژن و مواد غذایی) دخیل هستند. به عقیده محققین این مطالعه، بیان ACE2 و TMPRSS2 در این بافت ها موجب افزایش احتمال انتقال ویروس از مادر به جنین می شود و همین امر می تواند روی لانه گزینی، سلامت جفتی و جنینی و در نتیجه موفقیت بارداری تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه