تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 مرداد 1393
جهش در ژن TREX1 عامل بیماری لوپوس

  جهش در ژن TREX1 عامل بیماری لوپوس

محققان از تعیین توالی DNA برای شناسایی ژن معیوبی که مسوول ایجاد لوپوس است، استفاده کرده اند. با این کار برای اولین بار نشان داده شده است که شناسایی علت بیماری فوق درهر فرد با کمک تعیین توالی DNA ، به پزشکان اجازه می دهد درمان ویژه ای را برای هر بیمار انتخاب کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، با تعیین توالی DNA بیماران مبتلا به lupus ، جهش ژنتیکی خاصی که عامل این بیماری است شاسایی شده است . این کشف به کار بردن درمان های شخصی  را که ویژه هر بیمار است و personalized treatment نامیده می شوند تسهیل می کند.
 محققان واریانتی از ژن TREX1 را شناسایی کرده اند که باعث تولید مولکولی به نام interferon-alpha در سلول های بیماران مبتلا به lupus می شود
 لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که تنها در استرالیا 700 نفر به آن مبتلا هستند و اکثر این بیماران زنان جوان و میان سال می باشند. در حال حاضر بیماران  مجبورند هر روز داروهای استروئیدی و سرکوب کننده ایمنی مصرف نمایند. آزمایشات بالینی متعددی در مورد داروهایی که interferon-alpha را مورد هدف قرار می دهند در بزرگسالان در حال انجام است. 
 پژوهشگران یک مرکز تحقیقاتی دراسترالیا به نام JCSMR ژن های دختران جوان  ده ساله را که  مبتلا به لوپوس بودند تعیین توالی نموده اند. محققان معتقدند با این کار می توان درمان هایی را به کار برد که بیماران از مزایای آن تا آخر عمر استفاده خواهند نمود.  آن ها می گویند روش درمانی جدید  برای کنترل بیماری فوق مزایای بسیاری دارد. این مطالعه برای اولین بار نشان داده است که می توان از درمان های شخصی دربیمارانی دراین سن استفاده نمود. همچنین نتایج مطالعه نشان می دهد امکان شناسایی عوامل ژنتیکی ایجاد کننده این بیماران در هر فرد وجود دارد چرا که تنها یک یا تعداد بسیار محدودی ژن در ایجاد بیماری لوپوس نقش دارند. لوپوس یک بیماری ناهمگن است و بیماران می توانند علایم متفاوتی داشته باشند. به گفته محققان عوامل ژنتیکی مختلفی می توانند عامل  این بیماری باشند و شناسایی این ژن های معیوب به انتخاب درمان های مناسب کمک خواهد کرد. محققان استرالیایی امیدوارند نتایج مطالعات آن ها منجر به ایجاد روش های جدید تشخیص و درمان تعداد بیشتری از بیماری های ایمونولوژیکی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 28 اردیبهشت,1402

شهرام

من که دیگه طاقتم تموم شده و بشدت وسوسه خودکشی دارم. واقعا تحمل این بیماری سخته. خدا کنه زودتر یه درمانی تو ایران بیاد. من مدتهاست تحملم تموم شده و فقط به امید این زنده ام که شاید بزودی درمان جدیدی بیاد و این درد و رنج تموم بشه.

یکشنبه, 07 خرداد,1402

پزشک مشاور

شهرام@:
با سلام
تنها راه درمانی این بیماری ژن درمانی است که محققان سخت در تلاشند که بتوانند با مهندسی ژنتیک این کار انجام دهند ولی به خاطر پیچیدگی این روش های درمانی جدید، طبیعتا کار زمان بر و دشواری است، بنابراین تا رسیدن این شیوه درمانی بهتر است با روحیه قویتر و با استفاده از سایر روش های درمانی مانع بدتر شدن وضعیت بیماری شوید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه