تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 آبان 1390
حدود10 درصد سرطان‌هاي پستان زمينه ارثي دارند

  حدود10 درصد سرطان‌هاي پستان زمينه ارثي دارند

مدير گروه ژنتيک سرطان پژوهشکده سرطان پستان، با بيان اين‌ كه 5 تا10 درصد سرطان‌هاي پستان زمينه ارثي دارند، اظهار كرد: سرطان پستان يکي از قابل پيشگيري‌ترين سرطان‌هايي است که به صورت ارثي منتقل مي‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دکتر کيوان مجيد زاده در چهارمين كنگره سراسري سرطان پستان كه به همت پژوهشكده سرطان پستان جهاد دانشگاهي برگزار شد، با بيان اينکه بخش قابل توجهي از سرطان‌ها ارثي هستند، گفت: سرطان اصولا يك بيماري ژنتيکي است و از ايجاد اختلال در يک يا چند ژن شروع مي‌شود.
وي ادامه داد: بايد توجه داشت كه ارثي بودن با ژنتيكي بودن، تفاوت دارد. اگر اين زمينه در پدر و مادر وجود نداشته باشد، بيماري ژني خواهد بود نه ارثي كه آن هم به علت جهش ژنتيكي اتفاق مي‌افتد.
مجيدزاده با بيان اين مطلب كه در حال حاضر 5 تا 15 درصد سرطان پستان زمينه ارثي دارد، اظهار كرد: در صورتي که پدر و مادر فردي ژن معيوب اين بيماري را داشته باشند، ناقل محسوب شده و هر فرزند ناقل ژن معيوب،50 تا 80 درصد احتمال دارد كه در طول زندگي خود به اين سرطان مبتلا شود.
مدير گروه ژنتيک سرطان پژوهشکده سرطان، با اشاره به اينکه امروز برنامه هاي بسياري براي شناسايي افراد ناقل جهت پيشگيري صورت مي گيرد، عنوان كرد: سرطان پستان يکي از قابل پيشگيري ترين سرطانهايي است که به صورت ارثي منتقل مي شود.
وي با بيان اينکه امروزه دو ژن BRCA1 و BRCA2 که عامل سرطان‌هاي پستان و تخمدان توارثي هستند، افزود: در صورتي که فردي در اين دو ژن دچار مشکل باشد 50 تا 80 درصد به سرطان پستان مبتلا خواهد شد که احتمال سرطان تخمدان نسبت به اين سرطان کمتر خواهد بود.
دکتر مجيد زاده ادامه داد: سن ابتلا به اين بيماري در دنيا، بالاي 50 سال است اما در کشور ما سن ابتلا يک دهه پايين‌تر است.
وي با اشاره به اين‌ كه روش جراحي 100 درصد و روش دارويي تا 50 درصد در پيشگيري موثر هستند، اظهار كرد: با انجام مشاوره ژنتيك و انجام دقيق‌ترين روش‌ها و آزمايش‌ها مي‌توان اين ژن‌هاي معيوب را شناسايي كرد.
مدير گروه ژنتيک سرطان پژوهشکده سرطان پستان، همچنين درباره داروي «هرسپتين»، كه در درمان سرطان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: هرسپتين يك آنتي بادي مونوكلونال است كه در سلول‌هاي همستر چيني توليد مي‌شود و سال‌هاست در دنيا توليد مي‌شود و در بيماراني كه گيرنده‌هاي مربوطه را دارند، باعث افزايش طول عمر مي شود. اين دارو در حال حاضر توسط برخي كمپاني‌هاي داخل كشور در حال توليد اين دارو هستند اما هنوز وارد بازار نشده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه