تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 مرداد 1393
حذف HIV از سلول های انسانی کشت داده شده برای اولین بار

  حذف HIV از سلول های انسانی کشت داده شده برای اولین بار

محققین دانشگاه فیلادلفیا بر این ادعا هستند که راهی را برای حذف دایم HIV از سلول های انسانی کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده به HIV مبتلا هستند و بیش از 500000 نفر هم هر ساله با این ویروس در ارتباط قرار می گیرند.

در 15 سال گذشته، درمان های ضد ویروسی بسیار فعال(HAART) مهم ترین درمان برای کنترل HIV-1 بوده است و این درمان ها اثر بسیار مشخصی روی طول عمر و زندگی افراد مبتلا به HIV داشته است. با وجود این که این درمان های ضد ویروسی بسیار فعال می تواند همانند سازی HIV-1 را کنترل کند، اما باز هم وجود ویروس در بیماران می تواند عواقبی از جمله تضعیف عضلات قلبی، بیماری های استخوانی و کلیوی و اختلالات نورودژنریتیو را در پی داشته باشد. این سطح کم همانند سازی ویروسی نیز موجب می شود که این بیماران از بیماری های همراه با افزایش سن رنج ببرند. این عوارض با استفاده از داروهای سمی کنترل کننده ویروس تشدید نیز می شوند. در این مطالعه محققین به بررسی روش هایی برای حذف DNAی HIV-1 از سلول ها هستند. با این تفکر، آن ها ابزار مولکولی را طراحی کردند که از ترکیب یک نوکلئاز و یک رشته gRNA استفاده می کند تا ژنوم ویروس را از بین ببرد. مبنای استفاده از این روش ترکیبی، مکانیسم دفاعی باکتریایی بود که در مبارزه با عفونت ها استفاده می شود.این gRNA به دنبال تکرارهای انتهایی طویل در ژنوم HIV-1 می گردد. زمانی که این gRNA در انتهای LTR قرار می گیرد، نوکلئاز Cas9 ایجاد یک برش می کند. با دو انتهای 9709 نوکلئوتیدی چیده شده از ژنوم HIV-1، مکانیسم هاس ترمیم ژن سلول میزبان اتفاق می افتد و دو انتهای برش خورده ژنوم به هم جوش می خورند. نتیجه این امر تولید سلول فاقد ویروس است.

با تست کردن مکانیسم در سلول های انسانی کشت داده شده، محققین دریافتند که این تکنیک ابزاری موثر در حذف HIV-1 از سلول های مختلف مانند میکروگلیاها، ماکروفاژها و لنفوسیت هایTاست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه