تاریخ انتشار: شنبه 02 اسفند 1399
حذف هدفمند سلول های بنیادی لوکمیایی

  حذف هدفمند سلول های بنیادی لوکمیایی

لوکمیا(لوسمی) ناشی از سلول های بنیادی لوکمیایی است که به اغلب درمان ها مقاوم هستند و به دلیل همین مقاومت، عود مجدد بیماری اجتناب ناپذیر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، سلول های بنیادی لوکمیایی از سلول های بنیادی خون ساز طبیعی بوجود می آیند و به دلیل همین قرابت، آن ها مسیرهای پیام رسانی مشابهی را به اشتراک می گذارند اما شناسایی مسیرهای پیام رسانی که در سلول های بنیادی لوکمیایی فعال و در سلول های بنیادی طبیعی غیر فعال هستند، امری ضروری برای درمان این بیماری است.

برای رسیدن به این هدف، دکتر آدرین اوشنبین و همکارانش در دانشگاه برن به بررسی مسیری به نام LIGHT/LTbR پرداختند. در خون سازی طبیعی، مسیر پیام رسانی LIGHT/LTbR نقشی را در سلول های بنیادی خون ساز بازی نمی کند. این مسیر تنها برای حفظ عملکرد سلول های بنیادی در شرایطی که نیاز به افزایش تولید سلول های خونی است مانند بعد از شیمی درمانی فعال می شود. برعکس این امر، سلول های بنیادی لوکمیایی به این مسیر پیام رسانی متکی هستند. مسیر LIGHT/LTbR منجر به افزایش تقسیم متقارن سلول ها و در نتیجه تکثیر سلول های بنیادی لوکمیایی می شود. در صورتی که این مسیر با استفاده از آنتی بادی های منوکلونال بلوک شود، سلول های بنیادی قادر به تکثیر نیستند و می میزند. بنابراین با توجه به فعال بودن جایگاه اتصال به LIGHT در سلول های بنیادی لوکمیایی در مقایسه با سلول های بنیادی طبیعی، این مسیر می تواند هدفی مناسب برای طراحی داروها و درمان هایی باشد که قصدشان حذف سلول های بنیادی لوکمیایی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه