تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 فروردین 1393
حرکت پروتئین سرطانی بین غشاهای مختلف درون سلولی

  حرکت پروتئین سرطانی بین غشاهای مختلف درون سلولی

دانشمندان در موسسه ماکس پلانک کشف کرده اند که چرا پروتئین KRas را اغلب در زیر میکروسکوپ می توان منحصرا در غشای سلولی مشاهده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، پروتئین سرطان KRas، فاکتوری است که در ایجاد چندین نوع سرطان دخالت دارد. برای مثال، پروتئین KRas جهش یافته را می توان در شمار وسیعی از همه سلول های توموری سرطان پانکراس مشاهده کرد.

این پروتئین روی سطح داخلی غشای سلولی می نشیند و در رله کردن سیگنال ها به درون سلول نقش دارد.

آن چه واضح است این است که این پروتئین مشخصا بعد از این که شکل گرفت به غشای سلولی فرستاده نمی شود، بلکه روی سایر اندامک های غشایی درون سلولی در تمام مدت قرار دارد.

برای این که این پروتئین از نزدیک هسته سلولی به غشای سلولی منتقل شود احتیاج به یک سری وزیکول های انتقالی ویژه است که باید به وسیله فاکتور محلول کننده PDEδ و آگونیست آن Arl2 فعال شود. بدون وجود هریک از آن ها KRas در سرتاسر غشا پراکنده خواهد شد.

همان طور که گفته شد پروتئین KRas به عنوان یک سوئیچ مولکولی در رله کردن سیگنال ها به درون سلول عمل می کند که از بین این سیگنال ها دسته ای مسئول کنترل رشد سلولی هستند. برای این که این پروتئین به درستی عمل کند باید در سطح درونی غشای سلولی  و برای مدت زمان کافی باقی بماند و لنگر لیپیدی نامحلول در آب و بار مثبت KRas به این مسئله کمک می کند.

اما هر دو این عوامل به تنهایی برای غنی ساختن غشای داخلی از پروتئین KRas کافی نیستند و برای این منظور احتیاج به پروتئین هایی است که به آن ها اشاره شد(PDEδ و Arl2).

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه