تاریخ انتشار: جمعه 24 بهمن 1399
حفظ پتانسیل سلول های بنیادی عضلانی(سلول های ماهواره ای) تا زمان سالمندی

  حفظ پتانسیل سلول های بنیادی عضلانی(سلول های ماهواره ای) تا زمان سالمندی

به دنبال پروژه ی تحقیقاتی مشترک، پژوهشگران مکانیسم‌های فیزیولوژیکی را مشخص نمودند که توان ترمیمی سلول های بنیادی ماهیچه ای را تا دوران سالمندی حفظ می نماید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بازسازی عضله اسکلتی به سلول‌های ماهواره ای (satellite cells) (که در حالت عادی به صورت حالت خاموش یا آرام هستند) بستگی دارد. در حقیقت به دنبال آسیب و یا استرس ایجاد شده از سمت محیط، این سلول‌ها فعال می‌شوند که نتیجه آن تشکیل فیبرهای جدید عضلانی می‌شود. با افزایش سن ، ظرفیت بازسازی این سلول‌های ماهواره‌ای کاهش می‌یابد.

این مطالعه نشان داده است که تنوع سلول‌های بنیادی ماهیچه ای به صورت یکسان نمی باشد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که دسته ای از این سلول‌ها وجود دارند که برخلاف سایرین می‌توانند قدرت ترمیم خود را تا دوران سالمندی حفظ نمایند.از مسیرهای زیستی که در ایجاد این ویژگی منحصر به فرد نقش دارد، مسیر سیگنالینگی FoxO است. البته این نکته قابل ذکر است که با افزایش سن میزان فعالیت این مسیر سیگنالینگ نیز به مرور کاهش می‌باید که خود بر فعالیت سلول‌های ماهواره ای موثر است.

مطابق این مطالعه، ترکیباتی که موجب فعال‌سازی مسیر سیگنالینگ FoxO می‌شوند، به عنوان ترکیبات جوان کننده و تقویت بخش برای سلول‌های بنیادی ماهیچه ای محسوب می‌شوند. این ترکیبات راهکار بسیار مناسبی برای درمان و تقویت عضلات افراد مسنی می‌باشد که حجم ماهیچه ای خود را از دست داده اند و یا افرادی که در اثر ابتلا به بیماری‌های عصبی عضلانی، افراد سرطانی تحت درمان‌های شیمیایی و کسانی که در اثر بیماری‌های عفونی و التهابی بخش عمده ای از حجم عضلانی خود را از دست داده اند، می‌تواند مفید باشد.

در پایان، محققان اظهار داشتند که این مطالعه فاکتورهای رونویسی مهمی را در سلول های بنیادی مشخص نموده است که در مقابل اثر فرایند پیری بر روی این سلول‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و صرفا در دوران پیری به مرور فعالیتشان کم می‌شود. لذا با استفاده از رژیم غذایی مناسب و تحرک می‌توان فعالیت های این فاکتورها را ارتقا بخشید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه