تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آبان 1396
حل معمای پشت پرده بلوغ سلول های قرمز خونی

  حل معمای پشت پرده بلوغ سلول های قرمز خونی

سلول ها یا گلبول های قرمز خون طی فرایندی پیچیده به نام اریتروپوئز در مغز استخوان از سلول های بنیادی خون ساز تولید می شوند. در جهت خاتمه این فرایند، سلول های قرمز خونی که رتیکولوسیت(چند لوبی و گرد) نام دارند متحمل یک سازماندهی مجدد دینامیک می شوند تا اریتروسیت های بی شکل و مقعرالطرفین(نورموسیت) تولید شوند که قادر به مبادله گاز و مواد غذایی در سراسر بدن هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، علی رغم مطالعات و یافته های بسیار، مکانیسم های مولکولی دخیل در تغییر شکل ریختی و مکانیکی سلول های قرمز خونی بسیار ناشناخته است اما تیمی از محققین سنگاپوری در دانشکده تکنولوژی و طراحی دانشگاه سنگاپور(SUTD)  توانسته اند با استفاده از پروفایل کردن کمی و تصویر برداری فرایند پیچیده اریتروپوئز را توضیح دهند.

رتیکولوسیت ها کسر کوچکی از خون محیطی انسان(حدود دو درصد) را تشکیل می دهند و به همین دلیل خالص سازی آن ها به صورت کیفی و کمی برای کار در آزمایش های با مقیاس وسیع مشکل است. برای حل این مشکل، محققین در SUTD رتیکولوسیت های جوان را از خون بند ناف(دارای حدود چهار درصد) نوزادانی که دوره کامل بارداری را گذرانده بودند، جمع آوری کردند و برای جداسازی سلول های نابالغ از پروتکل انتخاب مغناطیسی و استفاده از آنتی بادی علیه گیرنده های ترانسفرین استفاده کردند. این سلول ها مجدد به نمونه های غشایی و محلول تقسیم بندی شدند و سپس با استفاده از اسپکترومتری توده ای کمی حدود 1800 پروتئین در آن ها شناسایی و کمی سازی شد. محققین این مجموعه وسیع و بویژه پروتئین هایی مانند تالین و توبولین که شدیدا بین سلول های قرمز خونی بالغ و نابالغ میزان شان تغییر می کند را مورد آنالیز قرار دادند. هر چند این پروتئین ها را دلیل سفتی سلول های زیستی می دانند اما در مورد رتیکولوسیت ها این پروتئین ها تنها بازمانده هایی از سلول های پیش ساز هستند. بررسی پروتئین های ساختاری مانند اسپکترین ها نیز نشان داد که میزان این پروتئین ها بین رتیکولوسیت ها و نورموسیت ها قابل مقایسه است. طی فرایند بلوغ، فیلامنت ها که شبکه های مبتنی بر اسپکترین را شکل می دهند تا 20 درصد ریزش پیدا می کنند و این می تواند دلیلی برای تغییر شکل رتیکولوسیت ها باشد.

این داده های جالب در مورد ترکیب پروتئینی سلول های قرمز خونی می تواند به افزایش دانسته های ما در مورد شرایط پاتولوژیکی که روی بلوغ و عملکرد سلول های قرمز خونی اثر می گذارند، کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه