تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 دی 1390
خطری اهدا کنندگان سلول های بنیادی را تهدید نمی کند

  خطری اهدا کنندگان سلول های بنیادی را تهدید نمی کند

دبیر علمی همایش 'چالش های پیوند سلول های بنیادی' خاطرنشان كرد :از نظر پزشكی هیچ خطری اهداكنندگان سلول های بنیادی را تهدید نمی كند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، همایش یک روزه "چالش های پیوند سلول های بنیادی" روز پنچ شنبه با حضور متخصصان رشته های گوناگون از جمله روماتولوژی و غدد در سالن شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد.

پروفسور 'اردشیر قوام زاده' رییس مركز تحقیقات هماتولوژی، انكولوژی و پیوند سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی تهران در این همایش با بیان اینكه پیدا كردن سلول های همگن برای پیوند سلول های بنیادی بیماران مشكل شده است از افراد 18 تا 60 سال خواست با اهدای این سلول ها جان بیماران را نجات دهند. وی با بیان اینکه یافتن سلول های بنیادی همگن از خارج از كشور مشكل است و برای رفع این مشكل باید بانك این سلول ها در داخل كشور تهیه شود اضافه کرد: مردم با مراجعه به مركز تحقیقات پیوند سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی تهران می توانند دو سی سی خون خود را اهدا كنند.

قوام زاده تصریح کرد: اطلاعات سلول های بنیادی فرد اهداكننده بطور محرمانه در رایانه ذخیره می شود و هنگام نیاز یك بیمار به این سلول ها با فرد اهداكننده تماس گرفته می شود و با رضایت او به بیمار پیوند زده می شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر 30 هزار نفر عضو بانك اهدای سلول های بنیادی شوند می توان نیازهای پیوند بیماران را تامین كرد اما اكنون به اندازه كافی دهنده و اهداكننده این نوع از سلول ها در كشور وجود ندارد.
اهمیت استراتژیک تقویت بانك سلول های بنیادی برای ایران
دبیر علمی همایش 'چالش های پیوند سلول های بنیادی' نیز عنوان داشت: طراحی و راه اندازی بانك اهدای سلول های بنیادی در كشور كار بسیار دشواری بوده و اكنون كه این بانك فعالیت خود را آغاز كرده است نیاز به حمایت مسوولان و منابع مالی بیشتری دارد.

'امیرعلی حمیدیه' ادامه داد: هم اكنون بیش از سه هزار داوطلب اهداكننده سلول های بنیادی، عضو این بانك شده اند.
دبیر علمی همایش 'چالش های پیوند سلول های بنیادی خاطرنشان كرد این بانك باید توسعه یابد چراكه در آینده ای نزدیكی، شاید درمان همه بیماری ها با پیوند سلول های بنیادی انجام شود.
حمیدیه تاكید كرد تقویت بانك اهدای سلول های بنیادی از لحاظ استراتژیك برای ایران، اهمیت زیاد دارد چراكه در آینده كشوری قوی تر خواهد بود كه بانك سلولی بزرگ تری داشته باشد.

وی داشتن اهدا كننده مناسب را در حقیقت افزایش شانس زنده ماندن بیمار توصیف کرد و گفت:از نظر پزشكی هیچ خطری اهداكنندگان سلول های بنیادی را تهدید نمی كند.
حمیدیه یادآور شد اكنون ایران نخستین كشور در منطقه شرق مدیترانه و خاورمیانه به شمار می رود كه اقدام به راه اندازی بانك اهداكنندگان سلول های بنیادی كرده  است.
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 09 دی,1390

hamid zarandouz

لطفا درباره درمان سکته مغزی بیشتر مطلب ارایه فرمایید چون من 14 سال است که استروک شده ام همی پلژی چپ دارم و شریان کاروتیدم بعلت واسکولیت مسدود میباشد.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پاسخ: درمان واسکولیت که باید با درمان های داروئی یا در صورت لزوم جراحی طبق صلاحدید پزشک متخصص انجام شود. در زمینه استروک پژوهشگاه در حال مطالعه وبررسی است و قرار است به زودی طرحی برای بررسی بی خطر بودن و اثر بخشی تزریق سلول های بنیادی در مدل حیوانی انجام شود .در صورتی که پیوند این سلول ها بی خطر بود و نتیجه قابل قبولی گرفته شد روی انیان های مبتلا به سکته مغزی لنجام خواهد شد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه