سلول های عصبی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، dexpramipexole
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 آبان 1390
داروهای جدید پیشرفت ALS را کند می کند

  داروهای جدید پیشرفت ALS را کند می کند

یک داروی  جدید توانسته است از اختلال عملکرد میتوکندری، ساختارزیر سلولی که بیشتر انرژی سلول را تامین می کند جلوگیری کرده و روند پیشرفت علایم بیماری بازسازی سلول های عصبی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را کند نماید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، در حال حاضر تنها دو دارو تاییدیه FDA برای درمان ALS را دریافت کرده است.  یکی از این داروها riluzole است که عمر  بیماران را حدود 10 درصد افزایش می دهد و Nuedexta که بی ثباتی رفتاری که مشخصه ALS و سایر اختلالات عصبی است را درمان می کند.

به گفته Merit Cudkowicz  مدیر بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) واحد مغز و اعصاب و مرکز ALS و  نویسنده این پژوهش ، ما به درمان های بیشتر برای کند، متوقف و در نهایت معکوس کردن سیر پیشرفت این بیماری و همچنین درمان علائم آن نیازمندیم.

به گفته محققان اکنون فاز دوم درمان با داروهای dexpramipexole اثبات شده است.

به گفته پژوهشگران این دارو به میزان های 50، 150 و یا 300 میلی گرم برای 102 بیمار که مبتلا به این بیماری و در 4 گروه طبقه بندی ش شده بودند به مدت 12 هفته تجویز شد.

هنگامی که این مرحله کامل شد، در ادامه بیمارانی که دارو را فقط به مدت چهار هفته دریافت کرده بودند دوباره به صورت تصادفی به دو گروه متفاوت  تقسیم شدند، هر کدام از گروه ها 50 یا 300 میلی گرم دارو را به مدت 24 هفته دریافت کرد.

از نتایج چنین به دست آمد که گروه هایی که dexpramipexole را دریافت کرده بود با کاهش سرعت پیشرفت علایم هم در مقیاس عملکردی ALS و هم ظرفیت ریوی روبه رو شده بودند. بزرگترین اثر حفاظتی در گروه 300 میلی گرم بوده که در آنها پیشرفت علائم در حدود 30 درصد کندتر از گروه تحت کنترل با دارو بود.

و همچنین اثر درمانی این دارو در گروهی که 50 میلی گرم دریافت کرده بود کمتر دیده شد. در مرحله دوم هم همین نتایج مشاهده شد و با کاهش پیشرفت بیماری و کاهش خطر مرگ و میر در افراد دریافت کننده دوز بالاتر دیده شد.

به گفته همین پژوهشگران در حالی که به طور کلی از نظر آماری نتایج معنی داری به دست آمده اما به دلیل اینکه گروه آماری کوچک و زمان مطالعه کوتاه بوده است نیاز به بررسی های جامع تری هست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 19 تیر,1391

ابراهيم

سلام باتوجه به اين مقاله درمان اين بيماري در چه حدودي است يعني چه كمكي جهت درمان اين بيماران مي توان انجام داد.نياز مبرم به اين اطلاعات دارم خواهشمند است دراسرع وقت جوابم رابدهيد
این دارو فعلا در حد تحقیقات است وهنوز برای تجویز به بیماران اثبات نشده است.در حال حاضر تنها از rilozule استفاده می شود.در پژوهشگاه رویان برای این بیماری سلول درمانی انجام خواهد شد که می توانید برای ویزیت با شماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه