تاریخ انتشار: دوشنبه 15 اسفند 1390
داروهایی که سلول های بنیادی کبد را تحریک می کند

  داروهایی که سلول های بنیادی کبد را تحریک می کند

دانشمندان به کمک فناوری سلول بنیادی می توانند سلول های کبدی را در آزمایشگاه تولید کنند و همان آسیبی را که در حین بیماری کبد رخ می دهد در آنها ایجاد کنند و سپس داروهای بالقوه ای را که وجود دارد آزمایش کنند تا ببینند کدام یک از این داروها سبب تحریک فرآیند ترمیم در سلول می شود.
امتیاز: Article Rating
از آنجا که کبد می تواند فقط با بخش اندکی از سلول هایش نیز عملکرد خود را حفظ کند، درمان هایی را می توان طراحی کرد تا حداقل در ابتدا به صورت کمک موقتی به بیماران باشد. به عنوان مثال، اگر دانشمندان بتوانند راهی پیدا کنند تا همال عملکرد کبدی که به شدت آسیب دیده را برای مدت طولانی تری حفظ کنند این می تواند برای بیمارانی که در لیست انتظار پیوند هستند فرصتی را فراهم کند که تا پیدا شدن یک اهداکننده مناسب کبدی زنده بمانند.
رویکرد خرید زمان می تواند برای هزاران نفر که در انتظار کبدهای جدید هستند، حیاتی باشد. زیرا زمانی که کبد از کار می افتد، طول عمر را به جای هفته ها، ماه ها یا سال ها، با روزها باید اندازه گیری کرد.
آزمایشگاه های مختلف در حال بررسی راه های مختلف کشت سلول های کبدی، از سلول های بنیادی جنینی، مزانشیمی و کبدی هستند ولی تا به امروز نتایجی که از تلاش ها برای بازگرداندن عملکرد کبد توسط پیوند سلول ها به دست آمده بسیار مختلف است.
این مورد در سایر حوزه های تحقیق سلول بنیادی نیز صادق است. خیلی زود است برای اینکه با اطمینان گفته شود چه روش های درمانی می تواند به روش بی خطر و موثر تبدیل شود. از آنجا که هنوز کارهای بسیار زیادی برای انجام باقی مانده است، ابداع روش های درمانی قابل اطمینان برای انسان ها احتمالا سال ها به طول خواهد انجامید.
استفاده از سلول های بنیادی برای تولید بافت کبدی جدید
اگر دانشمندان بتوانند به شکل قابل اطمینانی مقادیر کافی بافت کبدی را در آزمایشگاه تولید کنند، آنها می توانند بافت های مذکور را به کبد آسیب دیده پیوند بزنند. بافت جدید قادر خواهد بود عملکرد بخش آسیب دیده کبد را به عهده بگیرد یا احتمالا قسمتی از عملکرد های ناحیه آسیب دیده را به آن برگرداند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه