تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 اسفند 1390
داروی ترکیبی ضد سرطان توسط یک محقق ایرانی ساخته شد

  داروی ترکیبی ضد سرطان توسط یک محقق ایرانی ساخته شد

محقق ایرانی دانشگاه "سیتی کالج" نیویورک دو شکل جدید از آسپیرین را برای ایجاد ماده ای ترکیبی به کار گرفته است که حاصل آن دارویی با قدرت بیشتر کنترل تعدادی از سرطانها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مهر، "خسرو کشفی" استادیار پزشکی، شیمی و فارماکولوژی دانشگاه سیتی کالج گزارش ابداع داروی جدید خود را که به خاطر آزادسازی اکسید نیتریک (NO) و سولفید هیدروژن (H2S) از این دارو NOSH-aspirin نامگذاری کرده، در نشریه ACS منتشر کرده است.

 

کشفی تاکید می کند که NO و H2S موادی را در بدن فعال می سازند که باعث بروز آرام شدن عروق خونی، کاهش التهاب و دیگر تاثیرات مثبت خواهند شد. دانشمندان پیش از این نیز موفق به ساخت آسپیرین طراحی شده، شده بودند که می توانست برای کاهش عوارض جانبی آسپیرین در ایجاد خونریزی در سیستم گوارشی از خود NO آزاد کند. آسپیرین طراحی شده دیگر با قابلیت آزادسازی H2S برای ایجاد تاثیرات ضد التهابی ابداع شده بود.

 

از آنجایی که NO و H2S از نظر ارتباط فیزیویوژیکی با یکدیگر برابرند، کشفی پیش از این تاثیرات مثبت این دو گاز را با استفاده از آسپیرینهای طراحی شده نشان داده بود و از این رو به این فکر افتاد که ترکیبی جدید که بتواند هر دوی این ویژگی ها را به بدن انتقال دهد می تواند از تاثیرگذاری بالاتری به نسبت هر یک از این داروها به صورت مجزا داشته باشد.

 

بر اساس گزارش فیزورگ، این فرضیه کشفی درست از آب درآمد و آزمایشها بر روی داروی هیبریدی جدید نشان داد این دارو میزان رشد سلولهای سرطانی سینه، روده، پانکراس، ریه، پروستات و سرطان خون را متوقف می کند. تاثیر این دارو بر روی متوقف سازی رشد سلولهای سرطانی در بعضی از شرایط 100 هزار بار بیشتر از تاثیر آسپیرین بر روی سلولهای سرطانی بود و در عین حال این دارو هیچ عوارض جانبی برای سلولهای سالم از خود نشان نداد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه