تاریخ انتشار: شنبه 06 خرداد 1391
داروی جدید برای از بین بردن سلول های بنیادی سرطانی انسان

  داروی جدید برای از بین بردن سلول های بنیادی سرطانی انسان

درمان های مرسوم سرطان مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند اثرات جانبی مسمومیت زایی به دنبال داشته باشد. در حال حاضر، محققان کشف کردند که دارویی به نام thioridazine می تواند با موفقیت سلول های بنیادی سرطانی را درانسان بدون این اثرات از بین ببرد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday؛ دکتر "Mick Bhatia"، رهبراین مطالعه و مدیرعلمی سلولهای بنیادی McMaster و موسسه تحقیقات سرطان گفت: "جنبه  جالب یافته های ما یافتن راهی است که این داروی دست ساز سلول های بنیادی سرطانی را می کشد ."یافته های حاصل از این مطالعه می تواند راه را برای توسعه داروهای ضد سرطان برای درمان سرطان های مختلف هموار کند. علاوه بر thioridazine، این تیم  12 داروی دیگر را شناسایی کرده است که دارای پتانسیل خوبی برای این منظورمی باشد. این مطالعه در مجله CELL منتشر شده است.
سلول های بنیادی سرطانی بیش از یک دهه پیش، برای اولین بار در انواع خاصی از سرطان های خون توسط محققان کانادایی شناسایی شدند. از آن زمان به بعد آنها در سرطان تخمدان ، پروستات، ریه، مغز، پستان، خون و دستگاه گوارش نیز یافت شدند.محققان یک سیستم روباتیک خودکار را به منظور شناسایی ترکیبات مختلف چندین دارو، از جمله thioridazine ، ابداع کردند.
"Bhatia "توضیح داد: "حالا ما می توانیم هزاران ترکیب را آزمایش کرده و در نهایت داروی بهینه را که اثر کمی بر روی سلول های بنیادی طبیعی داشته اما سلول های تومور را می کشد، انتخاب کنیم."
گام بعدی محققان ، بررسی thioridazine در آزمایش های بالینی در بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوئید که معمولا پس از شیمی درمانی عود می کند، می باشد. هدف آنها این است که تعیین کنند آیا این دارو می تواند به بهبودی بیماران مبتلا به سرطان و جلوگیری ازعود بیماری با هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطان کمک کند.
این تیم نشان داد که این دارو در بیماران مبتلا به لوسمی و سرطان پستان از طریق گیرنده دوپامین روی سطح سلول های سرطانی، کار می کند. با توجه به اظهارات "Bhatia"، این یافته ها بدان معنی است که thioridazine ممکن است داروی بالقوه ای برای تشخیص زودرس و درمان به موقع سرطان پستان و همچنین نشانه های اولیه پیشرفت سرطان خون باشد.
علاوه بر این، محققان همچنین می خواهند بدانند که آیا این دارو در انواع دیگر سرطان ها نیزموثر است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه