تاریخ انتشار: یکشنبه 24 تیر 1397
داروی سلول درمانی می تواند درمانی برای علایم COPD ناشی از سیگار باشد

  داروی سلول درمانی می تواند درمانی برای علایم COPD ناشی از سیگار باشد

یک داروی مورد استفاده در سلول درمانی برای درمان سرطان های خاص، ممکن است برای مقابله با آسیب ریوی ناشی از دود سیگار نیز موثر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، داروی پلریکسافور(Plerixafor) دارویی است که سیستم ایمنی را برای آزادسازی بیشتر سلول های بنیادی خون ساز از مغز استخوان به جریان خون، تحریک می کند. این دارو برای درمان برخی از سرطان های با منشا سلول های خونی مانند میلومی مولتیپل، لنفومای غیر هوجکین و .. استفاده می شود. مطالعات گذشته نشان داده اند که تعداد کمتر سلول های بنیادی خون ساز در جریان خون با شدت افزایش یافته آمفیزم(شکلی از بیماری ریوی انسدادی مزمن(COPD)) مرتبط است. بیماری COPD، یک بیماری ریوی پیشرونده است که تنفس را مشکل می کند.

مطالعات پیشنهاد می کنند که تعداد کاهش یافته سلول های بنیادی خون ساز مانع از این می شوند که ریه بتواند آسیب ناشی از دود را ترمیم کند. بر مبنای این تئوری، محققین اثر Plerixafor روی گردش سلول های بنیادی در خون و به دنبال آن عملکرد آن روی بازده ریوی را در موش بررسی کردند. در این مطالعه گروهی از موش ها به مدت پنج روز در هفته و برای 22 هفته در معرض دود سیگار قرار گرفتند و تحت تزریق منظم Plerixafor نیز قرار گرفتند. گروهی دیگر نیز تنها در معرض دود سیگار قرار گرفتند. سلول های بنیادی از همه گروه ها جمع آوری شد و در همه آن ها در ابتدای دوره آزمایش کاهشی در تعداد سلول های بنیادی خون ساز مشاهده شد که مطابق یافته های پیشین در مورد اثر دود سیگار روی سلول های بنیادی خون ساز بود. اما در گروه تیمار شده با داروی Plerixafor، بعد از دو هفته کاهش معناداری در تعداد این سلول ها مشاهده نشد. نمونه مایع ریوی گروه تیمار شده با این دارو حاکی از عدم تغییر تعداد سلول های خونی سفید یا التهاب در این گروه بود. اثر محافظتی Plerixafor روی آسیب ریوی ناشی از دود، احتمال این که تعداد سلول های بنیادی خون ساز بیشتری از مغز استخوان به جریان خون آزاد می شوند و در حفظ و ترمیم سلول های ریوی نقش بازی می کنند را افزایش می دهد. این نتایج حاکی از مفید بودن داروی Plerixafor به عنوان یک داروی مورد تایید FDA برای آمفیزم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه