تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مهر 1399
درمان COVID-19 شدید با سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسانی

  درمان COVID-19 شدید با سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسانی

بیماری COVID-19 به عنوان یک بیماری تنفسی بسیار عفونی به یک پاندمی و معضل برای بهداشت جهانی تبدیل شده است. متاسفانه تاکنون درمان موثری برای شکل شدید این بیماری وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، در مطالعه ای جدید محققین چینی به دنبال تعیین این امر بوده اند که آیا تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسانی می توانند درمانی موثر و بی خطر برای COVID-19 باشد یا خیر. در این مطالعه بیماران مبتلا به شکل شدید COVID-19 به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه درمان استاندارد موجود را دریافت کرده و گروه دیگر علاوه بر استفاده از درمان های استاندارد مورد تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف نیز قرار گرفتند. میزان پیشرفت بیماری، مرگ و میر 28 روزه، علایم بهبودی بالینی و نشانگرهای خونی مانند C-reactive protein، تعداد لنفوسیت ها و اینترلوکین 6 و ... نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

در گروه تیمار شده با سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف، هیچ مرگ و میری مشاهده نشد و این در حالی بود که در گروه کنترل 4 نفر از بیماران فوت کردند. در گروه سلول درمانی شده، زمان بهبود علایم بالینی در مقایسه با گروه کنترل کوتاه تر بود. علایم بالینی مانند ضعف و خستگی، تنگی نفس و اشباع پایین اکسیژن نیز در این گروه از روز سوم بعد از تزریق سلول های بنیادی رو به بهبودی نهاد و در روز هفتم به بالاترین سطح خود رسید. میزان مارکرهای خونی مانند لنفوسیت ها و ... نیز در گروه سلول درمانی شده به سطح طبیعی بازگشت. به عقیده محققین پیوند درون سیاهرگی سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسانی، روشی بی خطر و موثر است که می تواند درمانی برای COVID-19 باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه