تاریخ انتشار: یکشنبه 20 آذر 1390
درمان اختلال روده جوانان با کمک روده مصنوعی

  درمان اختلال روده جوانان با کمک روده مصنوعی

تولید یک داربست کلاژنی سه بعدی کوچک در آزمایشگاه می تواند نجات بخش کسانی باشد که بخش هایی از روده خود را از دست داده اند.
John March ، دانشیار مهندسی بیولوژیکی و زیست محیطی در آزمایشگاهش نوعی روده مصنوعی را برای پیوند به کودکان مبتلابه سندرم روده کوتاه (SBS) ابداع کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ؛ بیماران SBS قادر به جذب مواد غذایی مناسب نیستند و باید مواد مغذی را به طور مستقیم از رگهای خود دریافت کنند، که می تواند عفونت های کاتتری و سمیت بالقوه کشنده کبدی را به همراه داشته باشد.. اکثر کودکان مبتلا به این بیماری نیاز به پیوند روده دارند، اما این روش توسط کمبود اهدا کننده مناسب و عوارض ناشی از سرکوب سیستم ایمنی محدود شده است.

David Hackam  از دانشکده پزشکی Pittsburgh درمان SBS را با استفاده از سلول های بنیادی روده ای مورد تحقیق قرارداده است اما این روش فاقد یک ماتریکس مصنوعی مناسب برای رشد سلول میزبان بود.
از سوی دیگر ، March چنین ماتریکسی را تولید کرد ، اما او به سلول های بنیادی روده دسترسی نداشته وفاقد تخصص مورد نیاز در زیست شناسی سلول های بنیادی برای تبدیل شدن آن به یک روده عملکردی بود.
آنها امیدوارند که با همکاری با یکدیگر یک راکتور روده ای را که جذب مواد غذایی را تسهیل می کند تولید کنند. سلول های بنیادی از روده خود بیمار دریک قالب هیدروژلی کشت داده می شود و سپس به بدن انسان به عنوان یک روده مصنوعی پیوند زده می شود.
این دانشمندان کاررا با گذاشتن این لوله درموش ها آغاز خواهند کرد و پوشش آن را با یک فرمول غذایی مورد بررسی قرار خواهند داد تا ببینند آیا موش ها قادر به جذب مواد مغذی هستند؟ در صورت موفقیت آمیز بودن ، آنها بر روی خوک ، که شباهت بیشتری با انسان دارد آزمایش خواهند کرد.
"تولید اندام های مصنوعی هدف مطلق نهایی در پژوهش های پزشکی و یک رویکرد تحولی است برای کودکان مبتلا به سندرم روده کوتاه که می تواند هزاران کودک را از مزایای کاهش عوارض و مرگ و میر بهره مند سازد.

با وجودیکه مدل های اولیه در یک مقیاس بسیارکوچک ساخته شد -- در حدود 1 میلی متر طول و 200 میکرون عرض ، قابل مشاهده در زیر میکروسکوپ الکترونی -- March گفت که لوله های جدید بسیار بزرگتر خواهد بود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 15 آبان,1395

بنیان

@تارا : با سلام پیشنهاد می شود در این زمینه با پزشک متخصص گوارش مشورت نمایید. در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های گوارشی اطلاعاتی در دسترس نمی باشد.

شنبه, 15 آبان,1395

تارا

با سلام, من مدتی است مشکل دفع غیر ارادی گاز روده پیدا کردم میخواستم بدونم با استفاده از سلولهای بندین میشه راه حلی برای این مشکل پیدا کرد ,یا باید سراغ جراحی بروم.با تشکر از زحمات شما

یکشنبه, 05 مرداد,1393

لیلا عرب

سعید عزیز <br />با سلام <br />پاسخ به سئوال شما در حوزه این سایت که مربوط به سلول های بنیادی است نمی باشد و در این خصوص باید با جراحی عمومی مشورت بفرمایید.

پنجشنبه, 02 مرداد,1393

سعید اسدی

با سلام خدمت شما اساتید محترم <br />بنده 4 سال پیش کل روده بزرگم را در آوردم و الان فقط با روده کوچک زندگی میکنم متاسفانه 2 سالی هست که روده کوچکم هم دچار مشکل شده ، الان روده کوچکم انسداد پیدا کرده داروهای زیادی هم مصرف میکنم <br />حالا از اساتید محترم این سوال را دارم که آیا راهی برای پیوند روده کوچک هست ، آیا این بیماری درمان پذیر هست و اگر مرکز یا بیمارستان خاصی را سراغ دارید معرفی کنید ممنون میشم <br />با تشکر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه