تاریخ انتشار: جمعه 13 آبان 1390
درمان بالقوه ای برای بیماری سلول های داسی شکل ارائه شد

  درمان بالقوه ای برای بیماری سلول های داسی شکل ارائه شد

محققان دریافتند افزایش بیان پروتئین  TR2 و TR4 ، سطح هموگلوبین جنینی تولید شده درسلول داسی شکل موش را  بیش از دو برابر کرده وموجب کاهش آسیب اندام شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر Andrew D. Campbell ازدانشگاه میشیگان (UM ) مطالعه ای را رهبری کرد که منجر به کشف یک درمان جدید بالقوه برای بیماری سلول های داسی شکل شد.

این مطالعه که بر روی موش انجام شده نشان دهنده یک روش کلیدی برای تولید سلول های طبیعی قرمز خون است که می تواند به درمانی جدید برای افراد مبتلا به بیماری سلول های داسی شکل منتهی شود.
این مطالعه که درمجله PNAS به چاپ رسیده نویدی برای جلوگیری از آسیب های عضو و درد های ناتوان کننده ای است که از عوارض شایع این بیماری محسوب می شود.
با توجه به مطالعه UM ، افزایش بیان پروتئین  TR2 و TR4 ، سطح هموگلوبین جنینی تولید شده درسلول داسی شکل موش را  بیش از دو برابر کرده وموجب کاهش آسیب اندام شد.
نویسندگان می گویند این اولین بار است که پروتئین های خاصی  برای جلوگیری ازاین بیماری مورد هدف قرار داده شده اند.
دکتر   Campbell گفت: اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل در اوایل  دوران کودکی، زمانی که به طور معمول هموگلوبین بزرگسالی جایگزین هموگلوبین جنینی می شود تشخیص داده می شوند ، اما شدت این بیماری به طور قابل توجهی متفاوت و مرتبط با سطح هموگلوبین جنینی موجود در گلبول های قرمز است.

سلول داسی شکل یک بیماری خونی ارثی است که افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر کرده است و سبب تغییرشکل سلول های قرمز خون ازشکل نرمال به شکل هلال ماه می شود.
اثر آن درزندگی ، درد ناتوان کننده در قسمت های مختلف و آسیب مزمن ارگان ها و طول عمر کوتاهتر است. اما تعداد کمی از بیماران مبتلا به سلول داسی شکل با سطح بالا و کافی هموگلوبین جنینی برای تعدیل کردن این عوارض ​​به دنیا می آیند.
این مطالعه روش بالقوه ای را برای افزایش سطح هموگلوبین جنینی با تنظیم بیان TR2/TR4 ارائه کرده  است.
دکتر  James Douglas Engel نویسنده ارشد این مطالعه می گوید : در حالی که میانگین هموگلوبین جنینی در سلول های داسی شکل موش ها به طور متوسط ​​7.6 ٪ بود ، در موش های با سلول های داسی شکل تحت درمان با TR2/TR4، هموگلوبین جنینی به طور متوسط به ​​18.6 درصد رسید.
او افزود: کم خونی و گردش سلول های قرمز خون درموش های تحت درمان با TR2/TR4 بهبود یافته است. مطالعات اضافی، از جمله آزمایش های بالینی، برای تعیین موثر بودن این روش در انسان مورد نیاز است.
دکتر   Campbell می گوید : در حال حاضر hydroxyurea تنها دارویی شناخته شده مورد تایید FDA برای افزایش سطح هموگلوبین جنینی در بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل است که  تعداد قابل توجهی از بیماران به آن پاسخ می دهند .
او می افزاید : اما پیامدهای دراز مدت hydroxyurea به ویژه در کودکان ناشناخته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه