تاریخ انتشار: یکشنبه 30 مهر 1391
درمان بیمار دیستروفی ماکولا با سلول های بنیادی جنینی
پنجمین بیمار؛

  درمان بیمار دیستروفی ماکولا با سلول های بنیادی جنینی

پنجمین بیمارمبتلا به دیستروفی ماکولا با سلول های اپیتلیالی رنگدانه دارشبکیه مشتق از سلول های بنیادی جنینی درمان شد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از pharmabiz.com ، شرکت بیوتکنولوژی ACT، با استفاده از فن آوری سلولی درعرصه طب ترمیمی ، پنجمین بیمار مبتلا به دیستروفی ماکولا Stargardt ( SMD) را درمان کرد. به این بیمار 100.000 سلول های اپیتلیالی رنگدانه دار شبکیه (RPE) مشتق ازسلول های بنیادی جنینی انسان تزریق شده و با نتایج حاصل از تزریق 50،000 سلول به سه بیمار در گروه اول مورد مطالعه، مقایسه شد. این بیماران با موفقیت تحت عمل پیوند سرپایی قرارگرفتند وهیچ عارضه جانبی را نشان ندادند.
به نظر Gary Rabin ، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت:" ما همچنان در حال پیشرفت مداوم در پژوهشهای بالینی هستیم .ما به دنبال تکمیل درمان بیمارنهایی مبتلا به SMD در آینده ای نزدیک می باشیم. 
در ماه ژوئیه سال گذشته ، فاز I / II این آزمایش برای تعیین ایمنی و تحمل پذیری پیوند سلول های RPE مشتق از hESC  در زیرشبکیه بیماران مبتلا به SMD طی 12 ماه اولیه ، طراحی و آغاز شده است. در مجموع 12 نفر، شامل گروه های سه نفری هر یک با دریافت دوزهای افزایش یافته سلول بررسی شدند. این شرکت به طورهمزمان در حال انجام مطالعه دومی بر روی SMD در اروپا و انحطاط ماکولای خشک وابسته به سن در ایالات متحده آمریکا است.
Robert Lanza ، مدیر ارشد علمی این شرکت گفت: ما با دلگرمی چگونگی پیشرفت این کارآزمایی بالینی را دنبال می کنیم. ما به پیشرفت مداوم دو کارآزمایی دیگر خوشبین هستیم. 
بیماری Stargardt یا دیستروفی ماکولای  Stargardt یک بیماری ژنتیکی است که باعث از دست دادن پیشرونده بینایی معمولا در کودکان بین 10 تا 20 سال می شود. در نهایت از دست دادن گیرنده نوری دراثر تخریب لایه رنگدانه دار شبکیه چشم یا اپیتلیوم رنگدانه دارشبکیه ، منجربه کوری  می شود، این شرکت معتقد است که RPE مشتق از hESC ممکن است قادر به بهبود بیماری باشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 03 اسفند,1402

Mari

سلام ببخشید درمانی در حال حاضر برای دیستروفی ماکولا وجود داره یا نه؟ پیوند شبکیه مصنوعی رو این افراد انجام پذیر نیست ؟ لطفا لطفا جواب بدینن😭 حتی درمانی در کل جهان و هر کشوری اگه هست بگین

چهارشنبه, 09 اسفند,1402

پزشک مشاور

Mari@:
با سلام
متخصصین حوزه سلول‌های بنیادی و سلول درمانی در مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته رویان به دنبال تولید محصول منحصر به فرد سلولی رفته‌اند که این محصول در مراحل پیش بالینی و کارآزمائی‌های بالینی بوده و در صورتی که نتایج قابل قبول در درمان بیماری‌ دیستروفی ماکولار چشم از خود نشان دهد، پس از اخذ مجوزهای مورد نظر از سازمان غذا و دارو و نهادهای نظارتی داخلی و بین‌المللی، در طی سال‌های آتی وارد زنجیره درمانی و بازار فروش خواهد شد. در سایر کشورها نیز هیچ گونه داوطلب جدید را نمی‌پذیرند چون خود آنها داوطلبان زیادی در صف انتظار دارند، از سویی دیگر چون این کار هنوز در آنجا هم در مرحله آزمایشی است و وارد مرحله درمانی نشده است، بنابراین بیمارگیری مجدد انجام نمی‌شود.

ﺳﻪشنبه, 04 مهر,1402

امیر

سلام ببخشید درمان اشتارگات در خارج از ایران در چه مرحله است

چهارشنبه, 05 مهر,1402

پزشک مشاور

امیر@:
با سلام
در برخی کشورها سلول درمانی برای این بیماری وارد فاز سوم کلینیکال ترایال شده اند و از فاز دوم نتایج خوبی هم در خصوص روند بهبودی و کم شدن علایم مشاهده کرده اند منتها این روش منجر به درمان نمیشود چون طرح ژن درمانی برای این بیماری در حال حاضر میسر نیست بدین خاطر که در ایجاد این بیماری تنهایک ژن دخیل نیست و همین موضوع روند ژن درمانی را دشوار کرده است. ولی در هیچ کشوری با توجه به درجریان بودن طرح و عدم اتمام آن بیمارگیری انجام نمیشود و اگر هم زمانی طرح درمانی شروع شود با توجه به هزینه بالای سلول درمانی اولویت با بیماران همان کشور است.

یکشنبه, 12 تیر,1401

امین

با سلام ژن درمانی اشتارگات تو چه مرحلی هست

چهارشنبه, 05 مهر,1402

پزشک مشاور

امین@:
با سلام
در برخی کشورها سلول درمانی برای این بیماری وارد فاز سوم کلینیکال ترایال شده است و از فاز دوم نتایج خوبی هم در خصوص روند بهبودی و کم شدن علایم مشاهده کرده اند منتها این روش منجر به درمان نمیشود چون طرح ژن درمانی برای این بیماری در حال حاضر میسر نیست بدین خاطر که در ایجاد این بیماری تنهایک ژن دخیل نیست و همین موضوع روند ژن درمانی را دشوار کرده است. ولی در هیچ کشوری با توجه به درجریان بودن طرح و عدم اتمام آن بیمارگیری انجام نمیشود و اگر هم زمانی طرح درمانی شروع شود با توجه به هزینه بالای سلول درمانی اولویت با بیماران همان کشور است.

یکشنبه, 29 اسفند,1400

محمد

سلام بیماری اشتارگات تو چه مرحله ی هست؟

شنبه, 11 تیر,1401

پزشک مشاور

محمد@:
با سلام
در این بیماری چون تخریب ماکولا بر اثر نقص ژنتیکی است بنابراین درمان قطعی ان تنها از طریق ژن درمانی میسر هستش. بنابرای طرح های سلول درمانی رایج برای جلوگیری از پیشروی این بیماری هنوز وارد مرحله خدمات درمانی نشده اند، اگر خبری تازه بدستمان رسید از طریق همین سایت اعلام میکنیم.

چهارشنبه, 10 خرداد,1396

اهورا

بنان خداوند یکتا که ما رو مثل کوه آفرید
که هر بنده را یک جوری آفرید ***
سلام خیلی ممنون هستم که دارید برای درمان دیسروفی تلاش میکنید و باید بگم از بچه گی هیچ چیزی برام جذاب و خوشحال کننده نبوده و یاد ندارم روزی برای داشتن چیزی جز اینکه راه درمانی برای چشم هام بیاد آرزو کرده باشم یا توی فکرم باشه خواهش میکنم اگر برای درمان بیماری ما راهی وجود داره ما رو بی خبر نزارید
با آرزوی موفقیت در تمام زمینه های علم سلول درمانی برای محقیقین کشور

شنبه, 23 بهمن,1395

حدیث

سلام من مبتلا به ConRod distrophy هستم که مربوط به شبکیهمیشه بیماری کنترل شدس و طی حدود ۹ساله که باچنین شرایطی دارم مدارا میکنم سخته ولی خداروشکر پیشرونده نیست ...به امید روزی که همه ی ما با چنین روشهایی به بینایی کامل خود برسیم...سؤالم از شما محققین بزرگوار اینه که بیماری Con Rod distrophy stage1 نیز قابلیت درمان دارد؟……باتشکر

چهارشنبه, 20 مرداد,1395

سجاد

سلام. من دیستروفی ماکولا دارم. آیا راهی برای درمان وجود داره?

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه