تاریخ انتشار: یکشنبه 24 فروردین 1399
درمان موفقیت آمیز مغز آسیب دیده مدل رتی سکته

  درمان موفقیت آمیز مغز آسیب دیده مدل رتی سکته

محققین دانشگاه لوند در سوئد با استفاده از سلول های پوستی بازبرنامه ریزی شده برای تولید سلول های عصبی و پیوند شده به مغز رت های مدل برای سکته، عملکرد حرکتی و حسی آن ها را احیا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات متعددی در گذشته نشان داده اند که امکان پیوند سلول های عصبی مشتق از سلول های بنیادی به مدل های جانوری سکته مغزی امکان پذیر است. اما تاکنون مشخص نشده است که آیا سلول های پیوند شده ارتباطاتی را با مغز رت ها شکل می دهند و به موجب آن حرکت و حس را احیا می کنند یا خیر.

در این مطالعه جدید، محققین سلول های پوستی انسان را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کرده و در ادامه به سلول های عصبی قابل پیوند تمایز دادند. بعد از پیوند، از رویکردهایی مانند ردیابی سلولی، میکروسکوپ الکترونی و سایر روش ها مانند فعال کردن سلول های بنیادی با استفاده از نور استفاده شد تا برقراری ارتباط بین سلول های پیوندی و سلول های موجود ارزیابی شود. مشخص شد که فیبرهایی از سلول های پیوند شده رشد کرده و به سمت دیگر مغز می روند(سمتی که هیچ سلولی پیوند نشده بود). این یافته مهمی محسوب می شود زیرا به خوبی نشان می دهد که پیوند سلول های بنیادی به مغز آسیب دیده در اثر سکته می تواند با ایجاد ارتباطات عصبی با بافت میزبان راهی برای جایگزینی سلول های مرده با سلول های جدید باشد.

محققین امیدوارند در آینده ای نزدیک از این رویکرد در کارآزمایی های بالینی انسانی استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه