تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 شهریور 1399
درمانی بالقوه برای بیماری کشنده اضافه بار آهن(هموکروماتوز)

  درمانی بالقوه برای بیماری کشنده اضافه بار آهن(هموکروماتوز)

مرگ یک بیمار، انگیزه ای برای یک پزشک شده است تا مکانیسم های مولکولی دخیل در هموکروماتوز قلب را شناسایی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آنجلینا دلاکوآ بیماری بود که به دلیل ابتلا به نارسایی کبد و بعد از مدت ها انتظار توانست پیوند کبد را دریافت کند و بعد از یک دوره طولانی جنگ با مشکلات بعد از پیوند، شرایط وی رفته رفته بهبود یافت. اما دیری نپایید که وی به دلیل نارسایی قلبی حاد ناشی از هموکروماتوز درگذشت. هموکروماتوز تجمع سمی آهن در اندام های مختلف بدن است. آزمایش های انجام گرفته روی وی نشان داد که کبد وی سیاه شده و رسوب آهن در آن به فراوانی مشاهده شد که نشان دهنده بیماری بود. در واقع علاوه بر سمیت کبدی، آهن اضافی به قلب وی نیز آسیب رسانده بود. این واقعه انگیزه ای برای دکتر Rhee و همکارانش شد تا پشت پرده این فرایند را شناسایی کنند و راهی برای توقف این فرایند بیابند.

در این پژوهش برای بررسی اثر بار اضافی آهن روی قلب، محققین از کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی استفاده کرده اند و در ادامه این کاردیومیوسیت ها را به صورت اسفروئیدهای سلولی سه بعدی در آوردند که قادر به تپش هم زمان و یکدست بودند. این اسفروئیدهای کاردیومیوسیتی در معرض غلظت های بالای آهن قرار گرفتند و عکس برداری های MRI حاکی از تجمع آهن سمی در این سلول ها بود. ورود این آهن اضافی از طریق یکسری کانال های یونی در غشای سلولی صورت می گیرد و قرار دادن سلول های قلبی در معرض داروهایی که بتوانند این کانال های ورود آهن را بلوک کنند توانست مانع از نارسایی این کاردیومیوسیت ها شود.

این یافته می تواند در آینده ای نزدیک به راهکاری درمانی برای بیمارانی باشد که آن ها، خانواده شان و پزشکان شان دوست ندارند به سرنوشت آنجلینا دچار شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه