تاریخ انتشار: یکشنبه 26 مرداد 1399
درمانی بی خطرتر و موثرتر برای لوکمیا

  درمانی بی خطرتر و موثرتر برای لوکمیا

یک شیمی درمانی بی خطرتر و موثرتر برای بیماران دچار سرطان های خونی مانند لوکمیا که نیازمند پیوند مغز استخوان است بوسیله پژوهشگران دانشگاه آریزونا در دست بررسی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، رویکردی موسوم به پیوند مغز استخوان نیمه مطابق(haploidentical) یا haplo-BMT یک منبع مناسب از سلول های بنیادی را برای بیمارانی که نیازمند پیوند مغز استخوان هستند فراهم می آورند اما یافتن یک اهدا کننده مطابق یا نیمه مطابق از نظر آنتی ژن لوکوسیت انسانی(HLA) بسیار مشکل است.

آنتی ژن لوکوسیت انسانی(HLA)، پروتئین هایی است که سیستم ایمنی برای شناسایی سلول هایی که مربوط به خود بدن هستند یا مربوط به یک منبع دیگر هستند استفاده می کند. استفاده از haplo-BMT به اهدا کننده اجازه می دهد که تنها نیمی از پروتئین های لازم را دارا باشند و در نتیجه می توان امیدوار بود که بیماران بیشتری پیوند مغز استخوان را بدست آورند. سال هاست که محققین از haplo-BMT برای درمان استفاده می کنند. پروتکلی که به طور غالب استفاده می شود شامل شیمی درمانی و در ادامه پیوند haplo-BMT است. بعد از پیوند، بیمار متحمل کمی شیمی درمانی به همراه استفاده از داروی سیکلوفسفامید برای جلوگیری از رد پیوند است. در مطالعه ای جدید، دکتر کاتسانیس و همکارانش یک داروی شیمی درمانی موثرتر را معرفی کرده اند.

درمان استاندارد با سیکلوفسفامید موثر است، با این حال، این دارو می تواند سلول های T اهدا کننده را در مقابله با لوکمیا نیز مهار کند. بنابراین، کاتسانیس و همکارانش به دنبال داروی بودند که عملکردی مشابه داشته باشد اما بتواند عملکردی بهتر از سیکلوفسفامید داشته باشد. با غربالگری های دارویی که آن ها انجام دادند به دارویی به نام Bendamustine رسیدند که نتایج فاز اولیه استفاده از آن حاکی از قابل تحمل بودن و بی خطر بودن این دارو به عنوان یک جایگزین برای سیکلوفسفامید بوده است. این دارو در ریکاوری تعداد سلول های سفید خونی و پلاکت ها به صورت سریع تر موثر بود و هم چنین موجب کاهش قابل توجه عفونت سیتومگالوویروسی نیز گردید.

به عقیده محققین استفاده از haplo-BMT در سراسر دنیا رو به افزایش است و یک درمان آسان تر، سریع تر و کم هزینه تر در مقایسه با یافتن یک اهدا کننده کاملا موافق است و یافتن راهی برای انجام بی خطر تر و موثرتر آن می تواند شانس بقای بسیاری از بیماران را افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه