تاریخ انتشار: دوشنبه 19 آبان 1399
 درمانی جدید برای آسیب های لیگامنت

  درمانی جدید برای آسیب های لیگامنت

سالانه آسیب لیگامنت بسیاری از ورزشکاران حرفه ای و افراد معمولی را تحت تاثیر قرار می دهد. بهبودی این آسیب نیاز به زمان طولانی دارد و معمولا این اسیب با درد زیادی همراه است و عملکرد لیگامنت نیز به دلیل تشکیل بافت اسکار تحت تاثیر قرار می گیرد. در پژوهشی جدید محققین اگزوزوم ها را درمانی موثر برای این عارضه دانسته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در مطالعه ای جدید در دانشگاه ویسکونزین مادیسون، محققین نشان داده اند که اگزوزوم ها و ماکروفاژهای تیمار شده با اگزوزوم ها(EEMs) می توانند موجب افزایش و پیشبرد بهبودی لیگامنت و کاهش بافت اسکار شوند.

سال گذشته محققین این مطالعه نشان دادند که چگونه تیمار تاندون های آشیل آسیب دیده موشی با ماکروفاژهای تیمار شده با اگزوزوم ها موجب کاهش التهاب و افزایش قدرت تاندون می شوند. ماکروفاژهای تیمار شده با اگزوزوم ها از طریق قرار دادن ماکروفاژهای CD14+ در معرض اگزوزوم های مشتق از سلول های استرومایی مزانشیمی تولید می شوند. به گفته دکتر پیمان همتی از محققین این پژوهش، استفاده از اگزوزوم ها در مقایسه با خود سلول های بنیادی مزانشیمی موثرتر بوده است.

در پژوهشی جدید محققین اثر این ماکروفاژهای تیمار شده با اگزوزوم ها را روی مدل رتی آسیب لیگامنت جانبی میانی(MCL) بررسی کردند و بر این باور بودند که این امر شبیه مطالعه قبلی موجب کاهش التهاب و تسریع بهبودی لیگامنت می شود. هم چنین آن ها به مطالعه اثر اگزوزوم درمانی روی آسیب های MCL پرداختند و بر این باور بودند که این اگزوزوم ها می توانند موجب بهبودی لیگامنت و کاهش تشکیل اسکار شوند. نتایج بررسی ها نشان داد این وجود این ماکروفاژهای تیمار شده با اگزوزوم ها موجب بهبود عملکرد MCL رت و کاهش نسبت ماکروفاژهای M1/M2 می شود که به معنی افزایش بهبودی و ترمیم آسیب است.

این مطالعه اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی و ماکروفاژهای تیمار شده با اگزوزوم ها را یک گزینه درمانی موثر برای اسیب های تاندونی و لیگامنتی می داند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه