تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391
دستکاری مسیر ژنتیکی مرتبط با قلب برای درمان چاقی و دیابت

  دستکاری مسیر ژنتیکی مرتبط با قلب برای درمان چاقی و دیابت

دانشمندان دریافتند MED13 که بخش مهمی از یک مسیر ژنی در قلب است، متابولیسم تمام بدن را کنترل می کند و miRNA-208a ، یک microRNA قلبی، عملکرد MED13 را مهار می کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medindia ، بنا برمطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه تگزاس انجام شده، دستکاری مسیر ژنتیکی مرتبط با قلب می تواند به ارائه استراتژی های موثردردرمان چاقی، دیابت و بیماری های قلبی کمک کند.
با استفاده ازموش تغذیه شده با یک رژیم غذایی پرچربی، محققان دریافتند که دستکاری ژنتیکی یک مسیرویژه قلبی ازچاقی جلوگیری کرده و ازتغییرات قند خون مرتبط با دیابت نوع 2 جلوگیری می کند.
دکتر Eric Olson نویسنده ارشد این مطالعه گفت: چاقی، دیابت و بیماری عروق کرونر، علت عمده مرگ و ناتوانی انسان و در ارتباط با متابولیسم بدن هستند. این اولین اثبات مبنی براین است که  قلب می تواند متابولیسم سیستمیک بدن را تنظیم کند و ما فکر می کنیم  عرصه جدیدی از تحقیقات را گشوده ایم.
دراین مطالعه آنها موش هایی را از نظرژنتیکی تغییر دادند و یک داروی آزمایشی را برای دستکاری  سطح بیان دو مولکول تنظیمی درقلب بکار بردند . دانشمندان دریافتند MED13 که بخش مهمی از یک مسیر ژنی در قلب است، متابولیسم تمام بدن را کنترل می کند و miRNA-208a ، یک microRNA قلبی، عملکرد MED13 را مهار می کند.
موش های با افزایش سطح بیان MED13 لاغربوده ومصرف انرژی بالایی را نشان دادند. درمقابل، موش هایی که با دستکاری ژنتیکی فاقد MED13 درقلب بودند مستعد چاقی ناشی از رژیم غذایی بوده و همچنین متابولیسم نابجای قند خون بدن و تغییرات متابولیک دیگربه نام سندرم متابولیک را داشتند که با بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و دیابت نوع 2 درارتباط است.
دکتر Grueter گفت: مطالعه حاضربر اساس شناسایی نقش miRNA-208a و مولکول هدفش MED13، در تنظیم متابولیسم سیستمیک طرح ریزی شد. چگونگی ارتباط  این microRNA قلبی با دیگرسلول های بدن موضوع مطالعات آینده خواهد بود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه