تاریخ انتشار: یکشنبه 30 خرداد 1395
دلیل عود مجدد سرطان کشف شد

  دلیل عود مجدد سرطان کشف شد

لوکمیای میلوئید حاد(AML) شکلی تهاجمی از سرطان خون است. استفاده از شیمی درمانی های استاندارد برای درمان این بیماری، برای دوره ای موجبات بهبودی را فراهم می کند اما متاسفانه بعد از مدتی این بیماری دوباره عود می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، عود مجدد سرطان امری شایع است و دلیل این امر هنوز به درستی مشخص نشده است، اما مطالعات نشان می دهد که بیماران پیرتر بیشتر در معرض عود مجدد بیماری قرار دارند. در برخی از بیماران، لوکمیای میلوئید حاد از یک کلون مربوط به سلول های بنیادی پیش لوکمیایی منشا می گیرد. این مطالعه نشان داده است که سلول های بنیادی پیش لوکمیایی از قبل دارای حامل تغییرات ژنتیکی یا جهش هایی است که در سلول های لوکمیایی نیز یافت می شود اما بازهم این سلول ها به سلول های خونی طبیعی تبدیل می شوند. اما در ادامه وقوع موتاسیون های اضافی دیگر منجر به پیشرفت سلول های پیش لوکمیایی به سلول های لوکمیایی می شود. زمانی که کلون های لوکمیای میلوئید حاد بوسیله شیمی درمانی حذف می شوند، کلون های پیش لوکمیایی را بازهم می توان در برخی بیماران تشخیص دارد. مطالعه ای که روی 107 بیمار مبتلا به لوکمیا صورت گرفت نشان داد که در 36 درصد این بیماران، برخی از موتاسیون های ژنی موجود در لوکمیا هنوز هم در نمونه های بهبود یافته مشاهده می شوند که نشان دهنده وجود کلون های پیش لوکمیایی است. این موتاسیون های دائمی در افراد پیرتر فراوان تر هستند و به نظر می رسد که احتمال عود مجدد بیماری در این بیماران سالخورده بیشتر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 02 مهر,1402

فرزانه

سلام ببخشید درعودمجدد بیماری amlپس از یک دوره ی 9 ماهه خاموشی، امید به دوباره خاموش شدن طولانی مدت وجو دارد یا خیر؟بیمار همچنان باید طول عمر را همراه درمان داشته باشد؟

چهارشنبه, 05 مهر,1402

پزشک مشاور

فرزانه@:
با سلام
با توجه به اینکه این بیماری از نوع حاد و شکل تهاجمی سرطان خون است، بعد از شیمی درمانی نیز احتمال عود سرطان در هر نوعی وجود دارد خصوص در افراد سال خورده و با سیستم ایمنی ضعیف، زیرا موتاسیون های دائمی در افراد پیرتر فراوان تر هستند و به نظر می رسد که احتمال عود مجدد بیماری در این بیماران سالخورده بیشتر است. البته ناگفته نماند عود مجدد بیماری به میزان مقاومت بدن در برابر بیماری هم بستگی دارد.

یکشنبه, 15 آبان,1401

علی

سلام ایا عود در همه مبتلایان به amlاتفاق میوفتد وهیج بیماری بعد از شیمی درمانی امکان بهبودی قطعی ندارد ودر همشون عود اتفاق میوفته

دوشنبه, 23 آبان,1401

پزشک مشاور

علی@:
با سلام
با توجه به اینکه این بیماری از نوع حاد و شکل تهاجمی سرطان خون است، بعد از شیمی درمانی نیز احتمال عود سزطان در هر نوعی وجود دارد خصوص در افراد سال خورده و با سیستم ایمنی ضعیف، زیرا موتاسیون های دائمی در افراد پیرتر فراوان تر هستند و به نظر می رسد که احتمال عود مجدد بیماری در این بیماران سالخورده بیشتر است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه