تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 آبان 1390
دیدگاه متفاوت مسئولان درباره کاهش سن سرطان در ایران

  دیدگاه متفاوت مسئولان درباره کاهش سن سرطان در ایران

رئیس ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، اظهارات دبیر علمی انجمن جراحان عمومی ایران را درباره پائین آمدن سن سرطان در ایران غیر واقعی دانست.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از فارس، ششمین کنگره سالانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با عنوان «مدیریت عوارض عود پس از درمان در سرطان‌های شایع ایران، موضعی، منطقه‌ای و دور دست» صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار شد؛ همزمان با برگزاری این کنگره از «حاجب مرتاض» پیشکسوت و بنیانگذار جراحی در یزد و از شاگردان پروفسور «عدل» (پدر جراحی ایران)‌ تقدیر شد.

* سیستم آمارگیری سرطان در ایران صحیح نیست
اسماعیل حاج نصرالله، رئیس ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف از برپایی کنگره‌های سالانه این انجمن بیان روش‌های تازه و صحیح برخورد با بیماران سرطانی است؛‌ همچنین در این همایش در خصوص چالش‌های دارو و درمان بعد از عود بیماری پرداخته خواهد شد.
وی درباره آمار انواع بیماری‌های سرطانی گفت: متاسفانه سیستم آمارگیری در ایران صحیح نیست چرا که متولی خاصی ندارد؛ نخستین سرطان در ایران سرطان پوست است که به جهت چالش نداشتن بیماران با این نوع سرطان، جزء سرطان‌های پرخطر محسوب نمی‌شود.
حاج نصرالله تصریح کرد: طبق آخرین تحقیق که در دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و تبریز انجام شده، سرطان‌های مری، معده و کولون جزء شایع‌ترین سرطان‌ها ایران محسوب می‌شوند؛ البته در خانم‌هاسرطان‌های پستان، مری و معده و در آقایان سرطان‌های مری، معده و پروستات شیوع بیشتری دارند؛ همچنین در هر دو جنس زن و مرد سرطان پوست شایع‌ترین سرطان است.
* سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان کشور
وی افزود: از نظر آماری کشور ما کاملاً‌ شبیه به آمریکا است، البته سرطان‌های مری و معده در ایران کمتر از آمریکا است اما سرطان‌های پستان و پروستات در ایران شایع‌تر از آمریکا است؛ همچنین سرطان‌های مری و معده ایران نسبت به آمریکا بی‌نظیر و بیشتر است؛ کشنده‌ترین سرطان در ایران مربوط به سرطان ریه است.
*با اطلاع می‌گویم؛ سن سرطان در ایران پائین نیامده
رئیس ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در خصوص پائین آمدن سن سرطان سینه در ایران نیز اظهار داشت: موافق نظر پایین آمدن سن سرطان در ایران نیستم و این حرف را با اطلاع می‌گویم و این موضوع را قبول ندارم.
وی تاکید کرد: دولت برای تحقیقات بودجه کافی گذاشته و کارهای زیادی انجام داده اما همه این‌ها در سطح کشور خودمان است، اگر ما بخواهیم هزینه تحقیقاتی دانشگاه‌های خود را با دانشگاه‌های معروف مانند هاروارد مقایسه کنیم ایراد منتقدان وارد است اما تحقیقات در ایران مطابق هزینه‌ها پیشرفت مطلوبی داشته است.
حاج نصرالله در مورد میزان سرانه درمان نیز گفت: دولت فکر می‌کند با بکارگیری پرسنل می‌تواند سرانه درمان را کاهش دهد اما این تفکر صحیح نیست.
وی در خصوص وضعیت آموزش نیز اظهار داشت: یک میلیون و 600 هزار دانشجوی تربیت شده در دانشگاه آزاد آماده پذیرش مسئولیت در جامعه هستند؛ برخی از این افراد استطاعت داشتند که در آن زمان به خارج از کشور رفته و همانجا درس بخوانند؛ باید قدر آنها را بدانیم.
رئیس ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران تاکید کرد: با کارهای پیشگیرانه ساده می‌توان هزینه‌های درمان را کاهش داد؛ استفاده موتورسیکلت سواران از کلاه ایمنی که باعث جلوگیری از ضربه به سر می‌شود و از اشغال تخت‌های بیمارستانی و بخش‌های آی‌سی‌یو به سادگی جلوگیری می‌کند.
*با تحقیق می‌گویم؛ سن سرطان در کشور پائین آمده
پرویز دریایی، دبیر علمی انجمن جراحان عمومی ایران و رئیس انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی(ره)، نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ اولین معضل بیماران صعب‌العلاج آرامش بخشی به آنها است؛ معضل دیگر عوارض ناشی از بیماری‌های سرطان است که مبتلا به آن هستند؛ سرطان درد و درد نیز هزینه دارد.
وی افزود: ثبت سرطان در انستیتو بیمارستان امام خمینی(ره) کامل نیست چرا که سرطان‌های ثبت شده در این مرکز فقط مربوط به مراجعان آن است؛ طبق آخرین تحقیق و آمار مستند در ایران 400 هزار بیمار سرطانی تحت درمان هستند، 80 هزار بیمار سرطانی به پزشک مراجعه داشتند و سالانه 40 هزار بیمار سرطانی از بین می‌روند.
وی تاکید کرد: سرطان‌های پستان، تخمدان و کولون سرطان‌هایی هستند که پیش آگهی‌های خوبی نسبت به سرطان‌های دیگر دارند؛ همچنین طول عمر پیامد درمان سرطان در مراحل اولیه است.
دریایی خاطر نشان کرد:‌ خوشبختانه سن تشخیص سرطان در ایران پایین آمده که از مهمترین دلایل آن وجود وسایل و تجهیزات پیشرفته است؛ به همین دلیل سرطان‌های پیشرفته را کمتر می‌بینیم.
وی تصریح کرد: پایین آمدن سن سرطان در کشور قابل تأمل است، مسئولان باید برای این موضوع چاره‌‌ای بیندیشند.
*تولید انبوه تحقیق باعث کاهش کیفیت
بهزاد رحمانی، عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ایران نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ به دنبال راهکاری هستیم تا در همایش‌های آینده خود بیماران به صورت فیلتر شده در مراسم شرکت و سوالات خود را به صورت مستقیم و بی‌واسطه با پزشکان مطرح کنند.
وی با ضعیف توصیف کردن تحقیقات پزشکی در کشور، تاکید کرد: به دلیل پایین بودن درآمد تحقیقات، پزشکان تمایلی برای فعالیت در بخش تحقیقات ندارند، دولت برای تحقیقات در این بخش ارزش قائل نیست در حالی که دولت باید از تحقیق و محقق حمایت کند تا اشتیاق برای مشارکت در تحقیق زیاد شود؛ توجه به تولید انبوه تحقیق باعث کاهش کیفیت شده است.
*سرانه درمان پاکستان بالاتر از ایران است
رحمانی در مورد مشکلات پایین بودن سرانه درمان در کشور تصریح کرد: عمده مشکل ما در بخش بهداشت مربوط به پایین بودن سرانه درمان است؛ سرانه درمان در کشور کانادا هزار و 700 دلار، در پاکستان 400 دلار آمریکا و در ایران 11 هزار و 500 تومان؛ ایران در این زمینه آخرین کشور دنیا است.
وی افزود: این سرانه درمان است که باعث می‌شود وضعیت بهداشت و درمان خوب یا بد شود؛ تعرفه‌های پزشکی مورد تایید جامعه پزشکی نیست و وزارت بهداشت به چشم دولتی به بخش خصوصی نگاه می‌کند.
وی اضافه کرد: دولت به جای بالا بردن کیفیت خدمات در بخش دولتی سیاستی را دنبال می‌کند که کیفیت در بخش خصوصی را کاهش دهد؛ افزایش قارچ‌گونه بیمه‌های تکمیلی نشان ناکارآمدی صنعت بیمه در کشور است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه