تاریخ انتشار: شنبه 26 اسفند 1396
دیدگاه هایی در مورد این که سرطان مغز چگونه از سیستم ایمنی فرار می کند

  دیدگاه هایی در مورد این که سرطان مغز چگونه از سیستم ایمنی فرار می کند

گلیوبلاستوما به عنوان کشنده ترین نوع سرطان مغز، قادر به فرار از سیستم ایمنی و یا تخریب دفاع ایمنی بدن است. اما جزئیات این امر مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید بوسیله محققین در بیمارستان زنان Brigham نشان داده است که برخی از انواع تومورهای گلیوبلاستومایی که قادر به تولید وزیکول های خارج سلولی هستند می توانند توانایی بدن در تولید پاسخ ایمنی علیه تومور را سرکوب کنند. علاوه براین، محققین سطوحی از DNA را تشخیص داده اند که از این وزیکول های خارج سلولی در نمونه های خونی بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما جداسازی شده اند و می توانند بیومارکری برای این بیماری باشند.

این اولین بار است که کسی نشان می دهد چک پوینت های ایمنی می توانند از طریق وزیکول های خارج سلولی عمل کنند(نه از طریق سطح سلول). این بدین معنی است که وزیکول ها می توانند دورتر از سلول های توموری عمل خود را انجام دهند. مهار کننده های چک پوینت ایمنی پیش از این در بالین و کارآزمایی های بالینی برای گلیوبلاستوما استفاده شده اند اما در استفاده از آن ها چالش هایی وجود دارد.

در این مطالعه جدید محققین مکانیسمی را شناسایی کرده اند که از طریق آن سلول های توموری ممکن است قادر باشند فعال شدن سلول های T که توانایی حمله به سلول های سرطانی دارند را سرکوب کنند. زمانی که تومورها وزیکول های خارج سلولی را آزاد می کنند، وزیکول ها می توانند حاوی مواد زیستی مانند DNA یا RNA باشند که به زنده ماندن سلول های توموری کمک می کنند. در این مطالعه محققین دریافته اند که وزیکول های خارج سلولی مشتق از سلول های شبه بنیادی گلیوبلاستومایی حاوی PDL-1 هستند که می تواند سلول های T را غیر فعال کرده و مانع از تشخیص سلول های توموری بوسیله آن ها شود. آنالیز نمونه های خونی گرفته شده از افراد سالم و افراد مبتلا به گلیوبلاستوما نشان داد که وزیکول های خارج سلولی مشتق از خون بیماران گلیوبلاستومایی غنی از PDL-1 است. بین میزان فراونی DNA و حجم تومور ارتباط مستقیمی وجود دارد که این ارتباط در مورد PDL-1‌و حجم تومور نیز صدق می کند. این مطالعه وجود وزیکول های خارج سلولی و PDL-1 را یک بیومارکر مناسب برای گلیوبلاستوما معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه