تاریخ انتشار: شنبه 30 مرداد 1395
راهی جدید برای تولید انبوه نورون های انسانی برای مطالعه اختلات عصبی روانی

  راهی جدید برای تولید انبوه نورون های انسانی برای مطالعه اختلات عصبی روانی

محققین سنگاپوری فرایند استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای تولید انبوه نورون های گاباارژیک(GNs) در آزمایشگاه را تسهیل کرده اند. این پروتکل به آن ها اجازه تولید انبوه نورون های مذکور برای مطالعه اختلات عصبی و روانی مانند اوتیسم، شیزوفرنی، صرع و ... را می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، نورون های گاباارژیک، نورون های مهاری هستند که فعال سازی عصبی را کاهش می دهند و تقریبا 20 درصد نورون های مغزی را در بر می گیرند. آن ها در کنار نورون های تحریکی عمل کرده و فعالیت عصبی را برای عملکرد مغز متعادل می کنند. ارتباط هماهنگ بین این دو نوع نورون می تواند الگوهای فعالیتی خاصی را در مغز فعال کند که مسئول رفتار، احساسات و منطق در فرد باشد. اختلال در این نورون ها یا ارتباط آن ها با یکدیگر می تواند منجر به اختلالات روانی شود. در دسترس بود میزان کافی از این نورون های گاباارژیک می تواند تکوین مدل های مناسب برای مطالعه اختلالات عصبی را میسر سازد و یا این که می توان از آن ها برای غربالگری دارویی برای بیماری های خاص استفاده کرد. در حال حاضر پروتکل های کارآمدی برای تولید نورون های گاباارژیک بالغ و دارای عملکرد وجود ندارد که به دلیل چالش های مختلفی است.

محققین توانسته اند با تکوین پروتکلی تک مرحله ای به صورت سریع و کارآمد نورون های گاباارژیک را از سلول های بنیادی پرتوان انسانی تولید کنند. این امر با استفاده از ترکیب خاصی از فاکتورها و طی شش تا هشت هفته اتفاق می افتد. این در حالی است که این پروتکل  دو تا سه برابر سریع تر از سایر پروتکل هایی است که 10 تا 30 هفته زمان نیاز دارند. این پروتکل بسیار کارآمد بوده و با استفاده از آن نورون های گاباارژیک بیش از 80 درصد جمعیت نورونی حاصل را تشکیل خواهند داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه