تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 آبان 1396
راهی جدید برای تولید سلول های مغزی از سلول های iPS

  راهی جدید برای تولید سلول های مغزی از سلول های iPS

در مورد بیماری های عصبی، در حال حاضر بیشتر داروهایی که سنتز می شوند باید روی سلول های انسانی تست شوند تا نتایج اولیه ای از سودمند بودن آن ها برای انسان بدست آید. تاکنون، معمولا این تست ها روی سلول های سرطانی انجام می شده است که از نظر زیستی به اندازه کافی با سلول های مغزی انسانی مطابق نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مشکلی که در مورد کار کردن با سلول های مغزی وجود دارد این است که این سلول ها نمی توانند در شرایط آزمایشگاهی زنده بمانند و در نتیجه باید مدیفیکاسیون هایی روی آن ها صورت گیرد. در حال حاضر بسیاری از محققین از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) برای حل این مشکل استفاده کرده اند و در این راستا دکتر گان و همکارانش در استنفورد نیز این سلول های iPS را به نورون ها و سلول های گلیالی مغزی تمایز دادند. این سلول های مغزی مشتق از iPSCها، پتانسیل زیادی را برای غربالگری دارویی ارائه می دهند اما فرایند تولید آن ها پیچیدده، گران و بسیار متغیر است و منجر به تولید جمعیت های هتروژن یا ناهمگونی می شود که روی نتایج مربوط به غربالگری دارویی تاثیر گذار است. برای حل این مشکل، گان و همکارانش به دنبال راهی ساده و بهتر برای کنترل این رویکرد رفتند و راهی را برای دستکاری ساختار ژنتیکی سلول ها برای تولید هزاران نورون از تنها یک iPSC یافتند، این بدین معنی است که همه سلول های مغزی بدست آمده یکسان خواهند بود. با استفاده از این روش، میتوان مقادیر زیادی از سلول ها را طی مدت یک تا دو هفته مهندسی کرد و ظرف مدت یک ماه به نورون های فعال از نظر عملکردی رسید. در ادامه این محققین از این نورون های مشتق از iPSCها استفاده کرده و پلت فرمی را برای غربالگری 1280 دارو استفاده کردند و دریافتند که برخی از این داروها قابلیت انجام این کار را دارند. هدف از این کار شناسایی ترکیبی برای کاهش دادن سطح پروتئین tau در مغز برای مقابله با آلزایمر بود.

در مجموع این مطالعه روشی را برای مهندسی مقادیر زیاد و مشابه از سلول های مغزی به صورت مقرون به صرفه، سریع و موثر ارائه داده است که می توانند پلت فرمی برای غربالگری داروها باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه