تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 خرداد 1391
روش جديد محققان براي تصويربرداري از سلول‌هاي زنده با قدرت تفکيک بالا

  روش جديد محققان براي تصويربرداري از سلول‌هاي زنده با قدرت تفکيک بالا

پژوهشگران موسسه فناوري جرجيا با همکاري محققاني از دانشگاه کاليفرنيا موفق به مشاهده تصوير واضحي از حرکات ساختارهاي سلولي منفرد شدند. اين روش داراي قدرت تفکيک بالا نسبت به روش‌هاي پيشين است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ايسنا)؛ با اين که در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي زيادي در ميکروسکوپ‌ها صورت گرفته است، اما تصويربرداري از سلول‌هاي زنده به‌ صورت چالشي باقي مانده است. اخيرا «ليو ژو» با همکاري يک تيم تحقيقاتي از دانشگاه کاليفرنيا موفق به ارائه روشي براي افزايش قدرت تفکيک ميکروسکوپي شده است، به‌ طوري که با استفاده از آن مي‌توان چيزهايي را مشاهده کرد که پيش از اين امکان‌پذير نبود. با اين کار مي‌توان به اطلاعاتي دست پيدا کرد که قبلا در دسترس نبوده و با استفاده از آن به پرسش‌هاي جديد در زمينه زيست شناسي پاسخ داد. نتايج اين يافته‌ها در نشريه «Nature Methods» به چاپ رسيده است. اين پروژه توسط موسسه ملي سلامت حمايت مالي شده است.

پيش از اين براي تصويربرداري بايد از هزاران فريم استفاده مي‌شد که اين روش محدوديت قدرت تفکيک زماني داشت، بنابراين با استفاده از آن امکان تصويربرداري از فرايندهاي ديناميک سلولي وجود نداشت.«ژو» مي‌گويد: ما اکنون مي‌توانيم از اين روش استفاده کرده و قدرت تفکيک زماني يک ثانيه‌اي يا کمتر را به‌ دست آوريم. با اين توانمندي مي‌توان فرايندهاي ديناميک سلولي را مشاهده کرد. بيشتر دانش ما درباره سلول‌هاي زنده، نشات گرفته از مشاهدات ساختارهاي کوچک درون سلولي است.يکي از کاربردهاي اين روش در مطالعات ميتوکندري‌ها است كه مي‌توان نحوه برهمکنش اين اندامک‌ها را با ديگر اندامک‌هاي درون سلولي مورد مطالعه قرار داد. همچنين مي‌توان نحوه تغيير شکل سلول را در مراحل مختلف چرخه سلولي مشاهده کرد.

در حال حاضر ميکروسکوپ‌هاي نوري، بويژه نوع پيشرفته‌ آنها در قالب ميکروسکوپ فلورسانس، به دفعات توسط زيست‌شناسان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما ميکروسکوپ‌هاي نوري داراي مشکل قدرت تفکيک هستند، آنها نمي‌توانند اجسامي کوچک‌تر از طول موج نور را ببينند. به اين موضوع «محدوديت پراش» گفته مي‌شود. در اين روش جديد از پيمايشگرهاي مولکولي استفاده شده که بين حالت مرئي و نامرئي سوئيچ مي‌کنند، با اين کار مي‌توان موقعيت هر مولکول را مشخص کرد. در واقع در اين روش نور منتشر شده از هر مولکول در نمونه ضبط مي‌شود.

روشي که اين تيم تحقيقاتي ارائه کرده، با همان سيستم نوري و شناساگر ميکروسکوپ‌هاي رايج کار مي‌کند و تنها براي کسب اطلاعات فضايي بيشتر به زمان طولاني‌تري جهت ثبت تصوير نياز دارد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه