تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 اسفند 1390
روش جدیدی برای درمان دیابت نوع 1 با استفاده ازسلول های روده شناسایی شد

  روش جدیدی برای درمان دیابت نوع 1 با استفاده ازسلول های روده شناسایی شد

محققان نشان دادند که ژن Foxo1 که نقش مهمی در سرنوشت سلول دارد خاموش شود، سلول های پیش سازمی توانند سلول های انسولین ساز را تولید کنند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، مطالعه محققان دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که سلول ها ی روده بیماران می تواند با ساخت انسولین نیاز به پیوند سلول های بنیادی را مرتفع سازند. در حال حاضر، استفاده ازسلول بنیادی توسط بسیاری از محققان به عنوان روشی ایده آل برای جایگزین کردن سلول های از دست رفته در دیابت نوع I و رهایی بیماران از تزریق انسولین معرفی می شود.
دیابت نوع 1یک بیماری خود ایمنی است که سبب از بین رفتن سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس می شود. پانکراس نمی تواند این سلول ها را جایگزین کند، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید با تزریق انسولین قند خون خود را کنترل کنند. قند خون بیش از حد بالا و یا پایین می تواند تهدیدی برای زندگی افراد باشد.
یکی ازاهداف دیرینه تحقیقات دیابت جایگزین کردن سلول های از دست رفته با سلول های جدید است که در صورت نیاز، انسولین را به جریان خون آزاد کنند. اگرچه محققان می توانند سلول های تولید کننده انسولین را در آزمایشگاه از سلول های بنیادی جنینی ایجاد کنند، اما این سلول ها هنوز برای پیوند مناسب نیستند زیرا نمی توانند درزمان مناسب درپاسخ به قند خون انسولین را آزاد کنند. اگر این سلول ها به بیمار پیوند شوند، انسولین زمانی که مورد نیاز نیست ترشح می شود  وباعث هیپوگلیسمی کشنده می شود.
مطالعه انجام شده توسط دکترChutima Talchai، در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که برخی از سلول های پیش ساز در روده موش دارای توانایی شگفت آوری در تولید سلول های انسولین ساز هستند .
دکتر Talchai نشان داد که هنگامی که ژن Foxo1 که نقش مهمی در سرنوشت سلول دارد خاموش شود، سلول های پیش سازمی توانند سلول های انسولین سازرا تولید کنند.
دکتر Talchai  گفت: نتایج ما نشان می دهد که رشد مجددا سلول های تولید کننده انسولین در دستگاه گوارش بیماران می تواند امکان پذیر باشد.
انسولین تولید شده توسط سلول های روده ای اگر در پاسخ به سطوح قند خون نباشد خطرناک خواهد بود. اما محققان می گویند که سلول های روده ای گیرنده سنجش گلوکز را دارند .
در این مطالعه، انسولین ساخته شده توسط سلول های روده به درون جریان خون آزاد شده بود ومشابه انسولین طبیعی کارمی کرد و سطح گلوکز خون را در موش های دیابتی به حالت عادی برگردانده بود.
او افزود: تمام این یافته ها ما را به این فکر می اندازد که تحریک روده بیمار به تولید انسولین روش بهتری برای درمان دیابت نسبت به درمان با سلول های بنیادی جنینی خواهد بود.
 کلید تبدیل این یافته ها به فازدرمانی یافتن دارویی است که بر روی سلول های پیش ساز دستگاه گوارش افراد همان اثر خاموش کردن ژن Foxo1 در موش را داشته باشد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه