تاریخ انتشار: شنبه 20 دی 1399
روشی جدید برای تقویت تولید سلول های بنیادی

  روشی جدید برای تقویت تولید سلول های بنیادی

پژوهشگران اسپانیایی در بارسلونا به همراه محققین آمریکایی دانشگاه کلمبیا پروتئینی را شناسایی کرده اند که برای تکثیر منبعی نادر اما نجات بخش از سلول های بنیادی حیاتی هستند. این یافته می تواند منجر به تولید مقادیر انبوه سلول با هدف استفاده در بالین شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر محدودیت های زیادی برای استفاده از سلول های بنیادی با اهداف مختلف از درمان سرطان های خونی گرفته تا اختلالات خونی ارثی وجود دارد که نیازمند پیوند مغز استخوان هستند.

سلول های بنیادی خون ساز مسئول خودنوزایی دائمی خون و تولید میلیاردها سلول جدید به صورت روزانه هستند. این سلول های بنیادی خون ساز پتانسیل نامحدودی برای خودنوزایی خودشان در تمام طول عمر فرد دارند و در تمام این مدت انواع مختلف سلول های خون از جمله سلول های ایمنی را تولید می کنند. با این حال تعداد این سلول ها در مغز استخوان بسیار محدود است و از هر 2500 سلول، یک مورد از آن ها سلول بنیادی خون ساز است.

یک راه برای تولید بیشتر سلول های بنیادی خون ساز، یافتن راهی برای افزایش تعداد آن ها در مغز استخوان، جریان خون و خون بند ناف و راه دیگر بازبرنامه ریزی سایر سلول های بنیادی خونی برای تولید سلول های شبه سلول های بنیادی خون ساز است. در این مسیر، محققین از الگوریتمی به نام VIPER برای شناسایی پروتئین هایی که بتوانند سایر سلول های بنیادی خونی را بازبرنامه ریزی کنند استفاده کردند و پروتئینی به نام BAZ2B را شناسایی کردند که قادر است تعداد سلول های بنیادی خون ساز  را در خون و خون بند ناف به طور قابل توجهی افزایش دهد. این پروتئین از طریق بازآرایی مجدد کروماتین عمل می کند و موجب باز شدن مناطق خاصی از ژنوم می شود که پیش از این در دسترس نبودند. پیوند این سلول های بنیادی جدید به مغز استخوان موش هایی که از نظر ایمنی سرکوب شده بودند، کاملا موفقیت آمیز بود.

به عقیده محققین پروتئین BAZ2B می تواند مشکل کمبود سلول های بنیادی خون ساز در شرایط درون تنی و هم چنین تکثیر محدود آن ها در شرایط برون تنی را حل کرده و راهگشای استفاده بهتر از آن ها در بالین باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه