تاریخ انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1399
روشی جدید برای تولید سلول های T از سلول های استرومایی مزانشیمی

  روشی جدید برای تولید سلول های T از سلول های استرومایی مزانشیمی

مطالعه ای اخیرا در Stem Cells به چاپ رسیده است که برای اولین بار نشانن داده است می توان سلول های T تنظیمی (Treg) را از سلول های استرومایی مزانشیمی و در مقادیر فراوان تولید کرد و از آن ها برای پیوند و مقابله با عفونت ها استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های T تنظیمی (Treg) نقش مهمی را در ایجاد تحمل ایمنی بازی می کنند و در پیوند سلول های بنیادی برای بیماران مبتلا به لوکمیا و سایر بیماری های خونی، وجود تعداد کم سلول های Treg با بروز بیماری پیوند علیه میزبان (GvHD) همراه است. با این حال، سلول های Treg به صورت طبیعی هم نادر هستند و یافتن منابع جایگزین برای تولید این سلول ها در مقادیر کافی می تواند منجر به ایجاد درمان های موثر بشود.

در مطالعه در دانشگاه لیسبون پرتقال، دکتر آزودو و همکارانش از سلول های استرومایی مزانشیمی به عنوان منبعی برای تولید سلول های Treg استفاده کرده اند. این سلول های استرومایی مزانشیمی را می توان از طیف وسیعی از منابع بافتی جداسازی کرد و آن ها قادر به تمایز به انواع مختلفی از سلول ها هستند؛ علاوه بر این، این سلول ها نیز مانند سلول های Treg دارای ویژگی های تعدیل کنندگی ایمنی و مهار پاسخ های ایمنی ذاتی و سازشی هستند. در این مطالعه، آزودو و همکارانش سلول های تک هسته ای خون محیطی انسان(از جمله سلول های T) را از اهدا کننده های سالم جداسازی کرده و آن ها را با سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان آلوژن هم کشت کردند. 14 روز بعد، نتایج نشان که تعداد و فراوانی سلول های Treg به ترتیب چهار و شش برابر افزایش یافت. سلول های شبه Treg القا شده با سلول های استرومایی مزانشیمی از نظر عملکرد شبیه Treg های واقعی بودند و پروفایل متیلاسیون آن ها نیز تقریبا به طور کامل شبیه Tregهای طبیعی بود. متیلاسیون DNA را یک فاکتور مهم در بسیاری از فرایندهای سلولی از جمله تکوین جنینی می دانند و اشتباه در این فرایند می تواند منجر به بیماری های متعدد انسانی شود.

داده های این مطالعه حاکی از این است که این رویکرد می تواند منجر به تولید سلول های Treg القا شده با سلول های استرومایی مزانشیمی شود که از نظر عملکردی ثبات بالایی دارند و می توان از آن ها برای سلول درمانی افراد نیازمند استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه