تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 اسفند 1390
روشی جدید در کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی

  روشی جدید در کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی

پژوهشگران در تشریح روشی جدید در کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی عنوان کردند: از آنجا که این داروها علاوه بر سلول های توموری وارد سلول های سالم نیز می شوند، استفاده از دوز پایین داروها جهت هدف قرار دادن سلول های توموری  بهترین سناریو دراین زمینه به حساب می آید.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress ، گروهی از محققان دانشگاه دوک، ساختار یک مولکول کلیدی را شناسایی کرده اند  که می تواند نقش موثری درافزایش اثر داروهای ضد ویروسی و شیمی درمانی در سلول ها و هم چنین کاهش اثرات جانبی این داروها بر روی سلول ها وبافت های سالم به همراه داشته باشد. هما نطور که می دانید ساختار و خواص مولکول های ناقل ، نقش تعیین کننده ای درانتخاب روش های مختلف  کموتراپی ایفا می کند. به عنوان مثال می تواند  در بدن به عنوان فاکتور متوقف کننده رشد توموری عمل کند.  

مولکول انتقال دهنده که اصطلاحا انتقال دهنده نوکلئوزیدی خوانده می شود نقش مهمی در انتقال نوکلئوزیدها یعنی بلوک های سازنده مولکول های  DNA و RNA از خارج سلول به داخل سلول ایفا می کنند.این نوع  از انتقال دهنده های شبه نوکلئوزیدی همچنین در انتقال داروهای شیمیایی از غشای سلول نیز دارای اهمیت هستند.
این انتقال دهنده ها بعد از ورود به سلول از فرم نوکلئوزید به فرم نوکلئوتید تغییر شکل داده و وارد ساختار مولکول DNA شده واز تکثیر و عملکرد سلول توموری جلوگیری به عمل می آورد.
این تیم ویژگی های فیزکی وشیمیایی مولکول های انتقال دهنده ای را که نوکلئوزیدها را شناسایی می کند مورد بررسی وارزیابی قرا داده اند.
 Lee می گوید: هدف بعدی تیم ما شناسایی نحوه ارتباطات بین این انتقال دهنده ها و داروها ست که نقش تعیین کننده ای در افزایش اثرات داروها در سلول مورد نظر خواهد داشت. شناسایی شکل انتقال دهنده ها به دانشمندان این امکان را می دهد درانتخاب و طراحی نوع دارو برای هر سلول بهترین گزینه را انتخاب نمایند.   
 لی، عضو واحد تحقیقات دانشگاه دوک، گفت: از آنجا که این داروها علاوه بر سلول های توموری وارد سلول های سالم نیز می شوند، استفاده از دوز پایین داروها جهت هدف قرار دادن سلول های توموری  بهترین سناریو دراین زمینه به حساب می آید. سلول های سالم  اغلب نسبت به سلول های توموری، از میزان تقسیم کمتری برخوردارهستند. بنابراین استفاده از دوز پایین دارویی نقش موثری در سرکوب سلول های توموری خواهد داشت.
پژوهشگران در این مطالعه مولکول های ناقلی از ویبریوکلرا، را مورد  مطالعه قرار داده اند. ناقل باکتریایی به عنوان بهترین مدل جهت آنالیز وبررسی ویژگی های انتقال دهنده های انسانی به شمار می آید زیرا توالی آمینواسید های انتقال دهنده های باکتریایی بسیار شبیه انتقال دهنده های انسانی است. محققان چنین دریافتند که هر دونوع انتقال دهنده های  انسانی و باکتریایی از یک مکانسیم یکسان یعنی سطح شیب دار سدیم برای وارد نمودن داروها استفاده می کنند.
قدم بعدی این مطالعه ارزیابی دقیق توانایی انتقال دهنده ها در شناسایی انواع داروها  وهم چنین ساخت داروهایی که به راحتی وارد سلول هدف شوند٬ خواهد بود .
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه