تاریخ انتشار: شنبه 23 فروردین 1399
روشی موثر برای پیوند سلول های بنیادی و درمان بیماری های خونی

  روشی موثر برای پیوند سلول های بنیادی و درمان بیماری های خونی

پژوهشگران دانشگاه UCL روشی جدید را ارائه کرده اند که سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف را قابل پیوندتر می سازد. این یافته که در مطالعات جانوری تست شده است می تواند درمان طیف وسیعی از بیماری خونی را در کودکان و بزرگسالان بهبود ببخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی خونی موجود در مغز استخوان موسوم به سلول های بنیادی خون ساز قادرند هر نوع سلول موجود در خون(سلول های سفید و قرمز خون و پلاکت ها) را تولید کنند و مسئول خون سازی در تمام طول زندگی فرد هستند. در زمان درمان برخی از سرطان های خونی و اختلالات خونی ارثی، جایگزین کردن مغز استخوان با پیوند سلول های بنیادی آلوژن است که از یک اهدا کننده دریافت می شوند.

خون بند ناف یک منبع مناسب برای این سلول های بنیادی خونی است که با خطر رد پیوند کمتری همراه است ولی یک مشکل موجود بر سر راه استفاده از این منبع وجود تعداد کم و ناکافی سلول های بنیادی خون ساز در بسیاری از واحدهای خون بند ناف است.

در پژوهشی جدید در دانشگاه UCL محققین نشان داده اند که پروتئینی به نام NOV/CCN3 که به طور طبیعی در سطوح پایین در خون وجود دارد می تواند برای افزایش سریع تعداد سلول های بنیادی خون ساز در تک واحدهای خون بند ناف استفاده شود و آن ها را قابل پیوند سازد. این یافته می تواند راه را برای استفاده از واحدهای غیر کارآمد خون بند ناف که به طور معمول دور ریخته می شوند هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه