تاریخ انتشار: دوشنبه 18 فروردین 1393
روشی نوین برای رشد نورون های حرکتی از سلول های بنیادی

  روشی نوین برای رشد نورون های حرکتی از سلول های بنیادی

محققین توانسته اند در مقایسه با روش های قبلی، نورون های حرکتی را از سلول ها بنیادی با روشی سریع تر و کاراتر ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این مطالعه سعی بر این دارد که تکوین نورون های حرکتی انسانی را مدل سازی کند و به درک و درمان آسیب های نخاعی و بیماری های نورون های حرکتی مانند اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک(ALS) کمک کند.

این روش جدید شامل اضافه کردن مولکول های سیگنالینگ حیاتی به سلول های پیش ساز چند روز زودتر در مقایسه با روش های قبلی است. این روش نسبت نورون های حرکتی سالم را از 30 به 70 درصد افزایش داده و زمان لازم برای این فرایند را نیز به نصف کاهش می دهد.

در واقع این روش جمعیت بزرگتری از نورون های حرکتی بالغ و دارای عملکرد را ظرف مدت 20 روز ایجاد می کند در حالی که در روش های قبلی این مدت زمان بین 40 تا 50 روز و میزان موفقیت نیز بین 20 تا 30 درصد بود.

این روش جدید به محققین کمک می کندکه تولید نورون های حرکتی انسانی بالغ را در محیط کشت القا کنند و فاکتورهایی که برای این فرایند حیاتی هستند را شناسایی کنند.

برای تولید نوورن ها از سلول های بنیادی احتیاج به اضافه کردن مولکول های سیگنالینگی به سلول ها است که برای تکوین آن ها حیاتی هستند. این محققین پیش از این کشف کرده بودند که مولکولی به نام ترکیب C(compound C) سلول های بنیادی را به سلول های عصبی پیش ساز تبدیل می کند، اما گام را فراترنهادن و تبدیل آن ها به نورون های حرکتی همواره با چالش هایی مواجه بوده است.

تا پیش از این مولکول های سیگنالینگ را در روز 6 به محیط کشت اضافه می کردند و میزان موفقیت نیز پایین بود اما در این مطالعه این مولکول ها در روز 3 اضافه شد و مشاهده شد که این سلول های پیش ساز عصبی سریعا و به طور موثرتری به نورون های حرکتی تمایز می یابند.

این روش جدید سریعا در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت و سلول های بنیادی گرفته شده از خود بیماران مبتلا به ALS را به نورون های حرکتی تمایز دادند و مشاهده کردند که این سلول ها روند بهبود این بیماران را سرعت می بخشند. از طرف دیگر، از این سلول ها می توان برای غربالگری دارویی و ارزیابی اثر داروها استفاده کرد..

امید بر این است که روزی از این روش برای درمان و احیا عملکرد طبیعی در افراد مبتلا به ALS استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه