تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 آبان 1396
رویکردی ترکیبی از سلول درمانی، بازسازی غضروف آسیب دیده از استئوآرتریت را بهبود می بخشد

  رویکردی ترکیبی از سلول درمانی، بازسازی غضروف آسیب دیده از استئوآرتریت را بهبود می بخشد

تیمی از محققین چینی و استرالیایی از یک روش سلول درمانی ترکیبی جدید برای تقویت بازسازی غضروفی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت(OA) استفاده کرده اند. این رویکرد از ترکیب سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و کندروسیت های غضروف مفصلی استفاده می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، تلاش های پیشین برای بازسازی غضروف تقریبا همگی ناکام مانده اند که این تا حد زیادی ناشی از وجود بافت فیبروزی است که قاعدتا در یک بازسازی موفقیت آمیز نباید تشکیل شوند. در این مطالعه که در دانشگاه های کوئینزلند و ووهان صورت گرفت، محققین کارایی مخلوط سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و کندروسیت های غضروف مفصلی را در شرایط آزمایشگاهی، ex vivo‌و in vivo با استفاده از مدل های موشی القا شده برای استئوآرتریت تست کردند و نتایج به مراتب بهتری را در مقایسه با استفاده از هر کدام از این سلول ها به تنهایی بدست آوردند. در واقع استفاده از ترکیب این دو نوع سلول منجر به افزایش بازسازی غضروف و کاهش تشکیل بافت فیبروزی شد.

به عقیده این محققین، مخلوط سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و کندروسیت های غضروف مفصلی بسیار محافظت کننده از کندروسیت (chondro-protective) بوده  و در بازسازی غضروف آسیب دیده در تمام شرایط گذشته موثر است. نتایج این رویکرد سلول درمانی می تواند به طور بالقوه ای برای بازسازی غضروفی بیماران استئوآرتریتی استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه