تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1391
رييس كنگره نورولوژي هشدار داد:افزايش آمار مبتلايان به ام‌.اس در كشور به 50 هزار نفر

  رييس كنگره نورولوژي هشدار داد:افزايش آمار مبتلايان به ام‌.اس در كشور به 50 هزار نفر

رييس نوزدهمين كنگره نورولوژي و الكتروفيزيولوژي ايران با اشاره به اينكه در دنيا به ازاي هر 100 هزار نفر، سه نفر به ام‌.اس مبتلا هستند، اظهار داشت: بر اين اساس بايد تنها دو هزار نفر مبتلا به ام‌ .اس در كشور داشته باشيم در حالي كه اكنون با حدود 50 هزار بيمار مبتلا به ام‌.اس در كشور روبرو هستيم.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دكتر حسين پاكدامن در حاشيه برگزاري نوزدهمين كنگره نورولوژي و الكتروفيزيولوژي ايران كه در سالن همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد با بيان اينكه ام‌.اس يك بيماري پيش‌رونده است كه در 85 درصد موارد با حمله تظاهر مي‌يابد، اظهار كرد: تا مدتها درمان قطعي براي اين بيماري وجود نداشت اكنون حدود 20 سال است كه ام‌.اس از يك بيماري «غيرقابل درمان» به يك بيماري «تا حدودي قابل درمان» تبديل شده است اما هنوز براي كند كردن سير پيشرفت بيماري و ناتواني فرد مبتلا كارهاي زيادي انجام نشده است و كمك درمان‌هاي موجود به كم كردن حملات و جلوگيري از افزايش پلاك‌هاي مغزي محدود مي‌شود.

 رييس انجمن مغز و اعصاب ايران افزود: آزمايشات تحقيقي بر روي سلولهاي بنيادي و براي تعداد محدودي از بيماران در جهان انجام شده است در كشور ايران نيز بر روي حدود شش تا ده نفر آزمايشاتي صورت پذيرفته اما تنها چيزي كه اكنون مي‌توان در مورد نتايج اين آزمايشات عنوان كرد اين است كه خطرات و عوارضي در خصوص بافت پيوندي جديد به بدن، بيمار را تهديد نكرده است.

 اين متخصص علوم مغز و اعصاب با اشاره به انجام مطالعات بين‌المللي در حيطه درمان بيماري‌هاي مغز و اعصاب به ويژه ام‌ اس به كمك سلولهاي بنيادي گفت: اميد است بتوانيم در آينده‌اي نزديك جوابگوي بيماران باشيم. مسلم است كه در حال حاضر بيماران نبايد تحت تاثير تبليغات قرار بگيرند بلكه بايد تا زمان روشن شدن كامل تحقيقات صبر كرد.

 پاكدامن با بيان اينكه 130 سال از زمان كشف اين بيماري گذشته و تاكنون درمان قطعي نداشته گفت: ام‌اس در كشورهاي غربي بيشتر مشاهده مي‌شود و اغلب جواناني كه در اوج فعاليت جسمي و مغزي هستند را گرفتار مي‌كند و باعث بروز مشكلات فراواني براي بيمار، خانواده و جامعه‌اش مي‌شود و متاسفانه افرادي كه اغلب از هوش بالاتري برخوردار هستند را مبتلا مي‌كند.

 وي با بيان اينكه اهميت ويژه‌اي براي بيماري ام‌.اس قائل هستيم، اظهار كرد: بر اساس تقسيم‌بندي‌هاي جغرافيايي بايد در هر 100هزار نفر، سه نفر به ام‌.اس مبتلا باشند كه بر اساس محاسبات اكنون بايد دوهزار مبتلا به ام‌.اس در ايران داشته باشيم. اين درحالي است كه در كشور ما حدود 50 هزار مبتلا به ام‌اس زندگي مي‌كنند و محققان و متخصصان موفق به يافتن علت اين افزايش بيش از اندازه مبتلايان نشده‌اند.

 رييس نوزدهمين كنگره نورولوژي و الكتروفيزيولوژي ايران افزود: البته در منطقه هم ام‌.اس با افزايش آماري 30 تا 40 درصدي روبرو بوده است.

 پاكدامن در پايان با بيان اينكه استان تهران و سپس استان اصفهان بالاترين آمار مبتلايان به ام‌.اس را از آن خود كرده‌اند، گفت: ميانگين سني ابتلا به ام‌.اس 20 تا 35 سال است و زنان بيشتر از مردان درگير آن مي‌شوند.

نوزدهمين كنگره نورولوژي و الكتروفيزيولوژي ايران صبح امروز در سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما آغاز به كار كرده و تا 22 ارديبهشت‌ ماه ادامه دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه