تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 فروردین 1393
ساخت اعضای بدن در آزمایشگاه

  ساخت اعضای بدن در آزمایشگاه

محققین بریتانیایی موفق به رشد بینی، گوش و عروق خونی از سلول های بنیادی شده اند و تلاش وسیعی را برای ساخت اعضای مختلف بدن در شرایط آزمایشگاهی آغاز کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،درحالی که تنها تعداد انگشت شماری از بیماران اندام های ساخته شده آزمایشگاهی مانند مجاری اشک، عروق خونی و نای را دریافت کرده اند، محققین امیدوار هستند که به زودی انواع بیشتری از اجزای بدن را بتوانند به بیماران پیوند بزنند که از این بین می توان بینی ساخته شده از سلول های بنیادی را مثال زد.

محققین می گویند این فرایند مانند پختن کیک است و تنها احتیاج به آون های مختلف است. در این مطالعه محققین از قالب های مختلف برای ساخت اجزا استفاده کردند.

سال گذشته، این محققین توانستند یک بینی را برای یک بیمار که این عضو را در اثر سرطان از دست داده بود  بسازند. این محققین نمک و شکر را به قالب پلیمری بینی اضافه کردند تا بتوانند تا حدودی ساختار اسفنجی آن را شبیه سازی کنند. سلول های بنیادی از چربی خود فرد بیمار گرفته شد و پیش از این که برای پوشاندن داربست بینی استفاده شوند، به مدت دو هفته در آزمایشگاه کشت داده شد. سپس بینی به بازوی فرد بیمار پیوند زده شد تا پوست آن را بپوشاند. این محققین به دنبال این مطلب هستند که بتواند توافق لازم برای پیوند آن به صورت بیمار را دریافت کنند.

این محققین فرایندهای تقریبا مشابه ای را برای ساختن گوش نیز به کار گرفته اند.

این محققین می گویند که باید ابتدا اندام هایی مانند بینی و گوش را ساخت و سپس به دنبال اندام های پیچیده تری مانند کلیه، شش و یا کبد بود.

این محققین می گویند از سال 2005 تا کنون بیش از 16 میلیون دلار صرف این پروژه شده است، اما آن ها براین باور هستند که بتوانند این اندام ها را با هزینه بسیار کم در دسترس بیماران قرار دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه