تاریخ انتشار: یکشنبه 25 اسفند 1392
ساخت سلول های سازنده انسولین از سلول های روده ای

  ساخت سلول های سازنده انسولین از سلول های روده ای

محققین با استفاده از ترکیبی از فاکتورهای رونویسی، سلول های روده ای را به سلول های بتای پانکراسی بازبرنامه ریزی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، تخریب سلول های بتای پانکراسی که تولید کننده انسولین هستند عامل اصلی دیابت های نوع یک و دو است. به همین دلیل محققین به دنبال راهی هستند که بتوانند روزی سلول های بتایی را تولید کنند که بتواند جایگزین تزریق انسولین در این بیماران شود.

پیوند سلول های پانکراسی برای احیا قند خون در سطح نرمال در بیماران دیابتی نوع1 و استفاده از سلول های بنیادی برای تولید سلول های بتا، دو استراتژی درمانی است که هر کدام با محدودیت هایی همراه است. یک ایده قوی که امروزه وجود دارد این است که ترکیب کردن صحیح فاکتورهای رونویسی می تواند به ایجاد سلول های دلخواه از سلول هایی دیگر کمک کند.

در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است محققین سه فاکتور رونویسی مختلف را با هم ترکیب کرده و به موش هایی که سیستم ایمنی آن ها سرکوب شده بود منتقل کردند و مشاهده کردند که سلول های پوششی روده در آن ها به سلول های شبه بتای پانکراسی تبدیل شدند. در سال 2008 این محققین سه فاکتور بازبرنامه ریزی کننده Pdx1، MafAو Ngn3 را به سلول های آسینار پانکراس منتقل کردند و مشاهده کردند که این سلول ها از لحاظ مورفولوژی و فیزیولوژی بسیار شبیه سلول های بتا شدند.

به دنبال این مطالعه، این محققین از این فاکتورها برای سایر بافت ها نیز استفاده کردند و مشاهده کردند که در یکی از مطالعات موش ها بعد از سه روز به دلیل هیپوگلیسمی شدید مردند و نتیجه گرفتند که احتمالا یکی از بافت ها غیر از سلول های آسینار به سلول هایی تبدیل شده است که انسولین اضافی را تولید کرده اند که منجر به مرگ شده است. این محققین به ردیابی این سلول ها پرداختند و مشاهده کردند که این سه فاکتور رونویسی در سلول های کریپت روده ای در نزدیک پانکراس بیان می شوند. این سلول ها انسولین ترشح می کردند و ساختاری شبیه سلول های بتای پانکراسی داشتند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه