تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 اسفند 1392
ساخت مجدد مغز توسط سلول های بنیادی

  ساخت مجدد مغز توسط سلول های بنیادی

دانشمندان توانستند با استفاده از اگزوسوم های مشتق شده از سلول های بنیادی بازیابی مغز را پس از سکته القا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، افزایش توانایی وراثتی مغز در ساخت مجدد خود، پس از سکته توسط ترکیبات مولکولی سلول های بنیادی امیدهای بسیاری را جهت درمان ناتوانی طولانی مدت در بالغین ایجاد کرده است. دکتر Chopp این روش را برای درمان بیماری های نورولوژیکی در آمریکا ارائه داد.
اگرچه اکثر قربانیان سکته مغزی برخی از توانایی های خود را در استفاده از دست ها و سایر نواحی بدن  بدست می آورند، اما  در نیمی از آنها در یک طرف بدن ضعف و ناتوانی مشاهده می شود. اساسأ بدلیل وجود راز چگونگی ترمیم سیستم عصبی توسط خود نورون ها، در حال حاضر درمانی برای بهبود و بازیابی عملکردهای از دست رفته در بیماران سکته مغزی وجود ندارد. سیستم عصبی مرکزی حتی در افراد مسن از پلاستیسیته  بالایی برخوردار می باشد. بنابراین توانایی منحصر به فردی در تغییر و ساخت مجدد خود دارد. به گفته دکتر Chopp، این پلاستیسیتی می تواند بازیابی نورولوژیکی را پس از سکته تحریک کند.
یک روش درمان شامل پروتئین هایی است که مغز در حال تکوین را تشکیل می دهد، خصوصأ نوعی که  فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (tPA) را آزاد کرده و موجب ارتباط مجدد دندریت و آکسون ها می گردد. در این مطالعه نشان داده شد که استفاده tPA از راه بینی این ارتباط را القا کرده و به طور خاص بازیابی نورولوژیکی را افزایش می دهد.
دکتر Chopp همچنین از سایر مواد میکروسکوپی در سلول های بنیادی به نام اگزوسوم ها صحبت کرد که درمان مؤثری را برای اثرات فلج کننده سکته مغزی پیشنهاد می کند. اگزوسوم ها یک شکل حیاتی را برای ارتباط بین سلول های مغزی با استفاده از بسته هایی که توسط سلول های بنیادی برای تنظیم ژنی ارسال می گردد، فراهم می کند. این اتفاق از طریق سوئیچ های مولکولی microRNA که سلول های مغزی را تغییر می دهد و بهبودی را القا می کند، انجام می گیرد. دکتر Chopp و تیم تحقیقاتی او نشان دادند که بیماری های نورولوژیکی می توانند توسط اگزوسوم ها به تنهایی و جدا از سلول های بنیادی درمان شوند. این روش انقلابی در درمان موفقیت آمیز سکته مغزی و بسیاری از بیماری های دیگر می باشد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 07 اسفند,1392

لیلا عرب

با سلام <br />در TBI سلول درمانی هنوز در مرحله تحقیقات است و نقش درمانی آن هنوز کامل و اثبات شده نیست .

پنجشنبه, 01 اسفند,1392

محمد

با سلام آیا این روش برای درمان بیمارانی که دچار tbi هستند مفید می باشد؟

پنجشنبه, 01 اسفند,1392

hamid zarandouz

با سپاس فراوان از زحمات شما عزیزان.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه