تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391

  سرنخ های جدید در مورد چگونگی مهاجرت و حمله سلول های سرطانی مغز

بزرگترین چالش درسرطان مغزمهاجرت سلول های سرطانی است که نمی توان آن را کنترل کرد. اگر بتوان این سلول ها را قبل ازمهاجرت به سایر نقاط مغز مهار کرد، این تومورهای بدخیم بیشتر قابل کنترل بوده و امید به زندگی و کیفیت زندگی بهبود می یابد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان کشف کردند پروتئینی که درنقل و انتقال سدیم، پتاسیم و کلرنقش دارد ممکن است کلید چگونگی مهاجرت وحمله گلیوبلاستوما (رایج ترین ومرگبارترین نوع سرطان مغز) به بافت های سالم اطراف مغز باشد. این یافته ها که در PLoS Biology منتشر شده است همچنین نشان می دهد که داروی ارزانی که توسط FDA تایید شده ودرحال حاضردربازارموجود است می تواند حرکت سلول های گلیوبلاستوما را آهسته کند.
دکتر Alfredo Quinones-Hinojosa مدیراین پروژه از دانشگاه جان هاپکینزگفت: "بزرگترین چالش درسرطان مغزمهاجرت سلول های سرطانی می باشد که ما نمی توانیم آن را کنترل کنیم. اگرما بتوانیم این سلول ها را قبل ازمهاجرت به سایر نقاط مغز مهار کنیم، این تومورهای بدخیم بیشتر قابل کنترل بوده و امید به زندگی و کیفیت زندگی بهبود می یابد. بنابراین این کشف ما را به درمان نزدیک تروامیدوارترمی کند. گلیوبلاستوما، که در حدود 10،000 آمریکایی در هر سال مبتلا به آن تشخیص داده می شوند، تهاجمی بوده و میانگین زندگی پس از تشخیص درآن به طورمتوسط تنها 15 ماه  است . گسترش سرطان به بافت های سالم مغز به سرعت صورت می گیرد بطوریکه درمان با جراحی تقریبا غیر ممکن است.
درجستجوی راه هایی برای جلوگیری ازگسترش و یا محدود و متوقف کردن عود کشنده تومور، محققان بر پروتئینی به نام NKCC1 درسلول های توموری انسان درآزمایشگاه و نیز در سلول های توموری تزریق شده به موش  متمرکز شده اند. NKCC1 درتبادل سدیم، پتاسیم و یون کلرید و تنظیم حجم سلول نقش دارد.
 Hinojosa Quinones و تیم او دریافتند که سلول ها ی دارای سطوح بالای NKCC1  به نظر می رسد به مسیرهای دورتری مهاجرت می کنند زیرا این پروتئین حرکت سلول های توموری را دربافت تسهیل می کند. درغیاب NKCC1 ، سلول ها به محیط اطراف خود متصل باقی می مانند.
این محققان درآزمایش های خود، با مهاراین پروتئین ها، قادر به کم کردن سرعت مهاجرت سلول های توموری بودند. تحرک کمتر، به معنای حمله کمتربه بافت های اطراف است.
برای مهار این کانال های پروتئینی، محققان ازقرص diuretic bumetanide که به طورمعمول به منظور کاهش تورم و احتباس مایع تجویز می شود، استفاده کردند. افزودن این دارو به سلول های توموری سبب مهار انتقال دهنده NKCC و آهسته شدن سرعت حرکت سلول ها شد. به گفته  Hinojosa Quinones اگر تهاجم سلول ها کنترل شود، ساده تراز جراحی تومورخواهد بود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه